طالبان در شهر مزار شریف آوارگان جنگ و خشک‌سالی را مجبور به کوچ اجباری کرده‌اند

آوارگان جنگ و خشک‌سالی‌‌های اخیر که در حومه‌های شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ بی‌جا‌شده‌اند ادعا می‌کنند که طالبان آنان را مجبور به کوچ‌ اجباری کرده‌اند.

برخی از این بی‌جاشدگان که نمی‌خواهند اسم شان در خبر ذکر شود، امروز (چهارشنبه، ۸ سرطان) به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که طالبان از آنان خواسته‌اند تا مدت سه روز کمپ را ترک کنند و به منطقه‌ی دشت شور بروند.

این‌ بی‌جاشدگان هم‌چنین مدعی‌اند که طالبان در کنار ویران‌کردن خیمه‌های‌شان، تعدادی از نمایندگان این کمپ مهاجرین را با خود برده‌اند.

در پی جنگ‌های‌ اخیر و خشک‌سالی در ولایت‌های هم‌جوار و ولسوالی‌های بلخ، صد‌ها خانواده در حومه‌های شهر مزار شریف آواره و در چند بخش مسکن‌گزین شده‌اند.

یکی از این بخش‌ها که اکنون طالبان دستور تخلیه‌ی آن را صادر کرده‌اند، کمپ یونیت (کارز‌ی‌های) نزدیک به ولسوالی دهدادی در غرب شهر مزار شریف است.

براساس آمارهای رسمی، هم‌اکنون نزدیک به ۶۰۰ خانواده‌‌ی بی‌جاشده‌ از ولایت‌های جوزجان، سرپل، فاریاب و چند ولسوالی ولایت بلخ، به دور از ابتدایی‌ترین امکانات در این کمپ شب‌وروز‌ شان را سپری می‌کنند.

یکی از این بی‌جاشدگان می‌گوید: «برای ما سه روز وقت دادند و گفتند باید این منطقه را خالی کنیم در غیر آن، ما را لت‌وکوب خواهند کرد.»

برخی دیگر از آواره‌ها می‌گویند که طالبان برای فشارآوردن به آنان به نهاد‌های خیریه اجازه‌ی توزیع کمک‌های بشری را نمی‌دهند.

یک منبع از این کمپ با تأیید این مورد می‌گوید: «چندین نهاد می‌خواست برای ما کمک کند، اما طالبان در دقیقه‌ی آخر اجازه ندادند. این واقعا ظلم است، ما غریب‌ها کجا برویم؟»

روزنامه اطلاعات روز علی‌رغم تلاش‌های زیاد موفق به صحبت با مسئولان ریاست مهاجرین و عودت‌کنندگان طالبان در ولایت بلخ در این مورد نشده است.