رکود صنعت قالین در بلخ؛ «نه بازار داخلی است، نه خارجی»

شماری از صنعت‌کاران قالین در بلخ می‌گویند که این صنعت با رکود بی‌پیشینه‌ی مواجه شده است.

کم‌بود موادخام، چالش در صادرات قالین به بیرون از کشور، بسته‌بودن دهلیز هوایی و مشکلات در سیستم بانکی از چالش‌هایی فرا راه صنعت قالین‌بافی در بلخ عنوان می‌شود.

صنعت‌کاران قالین می‌گویند این وضعیت باعث شده که ده‌ها کارگاه تولید قالین در شمال تعطیل شوند.

به گفته‌ی آنان، قالین‌های بافته‌شده در ولایت‌های شمالی نه در داخل کشور بازار مناسبت دارند و نه هم در بازارهای خارجی.

براساس آمار رسمی، در گذشته سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع قالین افغانستان در ولایت‌های شمالی تولید می‌شد.

غلام‌سخی، یکی از بازرگانان در بلخ از کاهش ۶۰ درصدی در صادرات قالین سخن می‌زند و می‌گوید که رکود بازار سبب‌شده تا تولیدکنندگان کارگران حرفه‌ای‌شان را از دست بدهند.

غلام‌سخی می‌گوید: «نه بازار داخلی است نه خارجی. مجبور هستیم کارخانه‌های خود را بسته کنیم، کارگران خود را جواب بدهیم. زمانی که تقاضا نباشد بدون شک بالای تولید تأثیر می‌گذارد.»

نورالدین محمد، یکی دیگر از بازرگانان قالین در شمال کشور از بی‌توجهی حکومت طالبان نسبت به صنعت قالین انتقاد دارد و می‌گوید مشکلات در صادرات سبب‌شده تا وی خسارات هنگفت را متحمل شود.

او می‌گوید: «به‌خاطر که در صادرات مشکلات بود و مواد ما به موقع نرسیده بود، یک‌ونیم میلیون دالر نقص (ضرر) کردیم. هیچ‌کس جواب‌گو نیست.»

حسیب‌الله، یکی دیگر از بازرگانان قالین می‌گوید که اگر حکومت طالبان به وضعیت صنعت قالین توجه نکند، شماری زیادی از کارگاه‌های تولید قالین مسدود خواهند شد.

او گفت: «مواد خام و برق قیمت است. اگر این‌ها ارزان نشود، آهسته آهسته صنعت قالین از بین می‌رود و تعداد زیاد مردم از کار بی‌کار می‌شوند.»

اما شیراحمد سپاهی‌زاده، آمر پارک‌های صنعتی بلخ از تلاش برای فراهم‌سازی زمینه‌ی کار به صنعت‌کاران اطمینان می‌دهد و می‌گوید: «من برای‌تان اطمینان می‌دهم که اداره محلی بلخ تلاش می‌کند تا زمینه‌ی کار را برای متشبث و سرمایه‌دار فراهم کند.»

سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان هم در سفرش به شمال کشور از روی‌دست‌گرفتن برنامه‌هایی برای حمایت و تشویق تاجران و تولیدکنند‌گان قالین سخن گفته است.

فعال‌سازی دهلیز‌های هوایی برای صادرات قالین، برگزاری نمایشگاه‌های جهانی و افزایش تعرفه‌های گمرکی بر واردات قالین‌های خارجی از وعده‌های سرپرست وزارت صنعت طالبان به قالین‌بافان در شمال است.

قالین‌بافی از صنعت‌های قدیمی افغانستان است.

در سال‌های اخیر، قالین از مهم‌ترین کالاهای تولیدی و صادراتی افغانستان بود.

هرچند درحال حاضر آمار دقیقی از صادرات قالین وجود ندارد؛ اما براساس آمار رسمی حکومت پیشین، افغانستان سالانه نزدیک به یک میلیون متر مربع قالین صادرات داشت. قالین افغانستان بیشتر به کشورهای پاکستان، ایران، ترکیه، ازبیکستان، کشورهای اروپایی و آمریکا صادر می‌شود.