عکس: OCHA Afghanistan

سازمان ملل: جنگ بلخاب ۲۷ هزار نفر را آواره کرده است

دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که جنگ اخیر طالبان و افراد مولوی مهدی، فرمانده هزاره‌تبار و ناراضی این گروه در بلخاب سرپل، منجر به آوارگی دست‌کم ۲۷ هزار نفر شده است.

اوچا گفته است که کارمندان این نهاد در حال آماده‌سازی کمک برای تأمین مواد غذایی و سایر کمک‌ها به بیش از ۱۰ هزار نفر در خود بلخاب هستند.

به گفته‌ی اوچا، خانواده‌ها به ولایت‌های هم‌جوار در شمال کشور و به ولایت بامیان در مناطق مرکزی نیز پناه برده‌اند.

دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل متحد به نقل از کارمندان خود در بامیان گفته است که در این ولایت بیش از شش هزار آواره حضور دارد.

اوچا اضافه کرده است که سازمان ملل و شرکای بشردوستانه این سازمان، غذا، مراقبت‌های صحی، آموزشی و حمایت‌های روانی و اجتماعی و هم‌چنین کمک‌های نقدی به آوارگان ارائه خواهد کرد.

از کشتار غیرنظامیان بدست نیروهای طالبان در بلخاب نیز گزارش‌های زیادی منتشر شده است. در این زمینه، حدیثه، یکی از آوارگان بلخاب می‌گوید گزارش‌های که از کشتار غیرنظامیان نشر شده حقیقت دارد: «در روستای ترخوچ بلخاب مثل دیگر مناطق قتل صورت گرفت. نزدیکان ما را که یک مرد پیر بود با دو نواسه‌اش کشتند. از یک خانواده‌ی دیگر هشت نفر را کشتند».

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز در هفتم سرطان در اعلامیه‌ای گفت: «گزارش‌ها، شواهد و مدارک موجود نشان می‌دهد که گروه طالبان در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل، شماری از افراد ملکی (غیرنظامی) را تیرباران کرده، تعدادی از خانه‌های مردم ملکی و بی‌دفاع محل را به آتش کشیده، اسیران و افراد تسلیم‌شده را به‌قتل رسانده‌اند.»

نهادهای حقوق بشری درباره‌ی این گزارش‌ها ابراز نگرانی‌ کرده‌اند؛ اما طالبان آن را رد می‌کنند.