ممانعت ورزش زنان توسط طالبان؛ جای خالی تیم ملی والیبال زنان افغانستان در مسابقات ترکیه

قرار است تا یک ماه دیگر مسابقات ورزشی تحت‌عنوان «همبستگی کشورهای اسلامی» در ترکیه برگزار شود. در قرعه‌کشی این مسابقات نام تیم ملی والیبال زنان افغانستان در گروه B قرار دارد؛ اما این تیم به‌دلیل ممانعت طالبان اشتراک نمی‌تواند.

از سویی هم، اعضای تیم ملی والیبال بانوان می‌گویند که قرار است که به‌جای آنان، تیم مهاجرین افغانستان از ایران اشتراک کنند.

تیم ملی والیبال زنان به این تصمیم اعتراض دارند و می‌گویند که آنان اجازه نخواهند داد که کسانی با «سوء استفاده»، افراد مورد علاقه‌‌ی خودشان را تحت عنوان تیم ملی والیبال به مسابقات بین‌المللی بفرستند.

اعضای تیم ملی والیبال زنان می‌گویند که نهاد برگزارکننده‌ی این مسابقات باید پاسخ‌گوی آنان باشند و اجازه ندهند که «حق ما ضایع شود، حقی که برای به‌دست آوردن آن سال‌های زیاد رنج کشیدیم و تلاش کردیم».

گل آغی حکمت، مدیر تیم ملی والیبال افغانستان می‌گوید که آنان سال‌ها تلاش کردند و در جامعه‌ی سنتی افغانستان با تمام ممانعت‌های جامعه مبارزه کردند تا ورزش کنند؛ اما اکنون به‌دلیل تحولات اخیر و قیودات طالبان بی‌سرنوشت شده‌اند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، شماری از ورزشکاران زن کشور را ترک کرده یا هم از ورزش دست کشیده‌اند. اعضای طالبان ورزش زنان را حرام خوانده‌اند.

مدیر تیم ملی والیبال زنان افغانستان می‌گوید که اکثریت اعضای این تیم در حال حاضر در افغانستان حضور دارند و یا به پاکستان مهاجر شده‌اند.