زنان معترض

ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان: جای طالبان در دادگاه لاهه است نه در نشست دوحه

اعضای ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان با برگزاری نشست دوحه و دعوت از طالبان در این نشست مخالفت کرده و گفته‌اند که جای این گروه در «دادگاه لاهه است نه در نشست دوحه».

این گروه از زنان امروز (پنج‌شنبه، ۲۶ دلو) با گردهمایی در یک مکان سربسته و نشر اعلامیه‌ای گفته است که نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها به میزبانی سازمان ملل متحد درباره‌ی افغانستان را تحریم و محکوم می‌کند.

در اعلامیه‌ی زنان معترض آمده است که مبنای نشست آتی در دوحه تعامل و لابی‌گری برای طالبان است.

زنان معترض گفته‌اند که طالبان باید به‌خاطر حملات تروریستی، کشتار و شکنجه‌ی مردم بی‌گناه، نقض گسترده‌ی حقوق زنان و جنایت علیه بشریت محاکمه شوند و جای این گروه در دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه است.

آنان دعوت از طالبان از سوی سازمان ملل در نشست دوحه را شرم‌آور خوانده‌اند.

در اعلامیه‌ی زنان معترض همچنین آمده است: «این شرم‌آور است که نمایندگان کشور‌های مدعی حقوق بشر و مدعی دموکراسی برای لابی‌گری در نشست دوحه آماده می‌شوند.»

زنان معترض به سازمان ملل و کشورها گفته‌اند که با طالبان تعامل و مذاکره نکنند، به‌جای آن آپارتاید جنسیتی جاری در افغانستان را به رسمیت بشناسند و طالبان را تحریم کنند.

جریان‌های سیاسی نیز مخالف حضور طالبان در نشست دوحه هستند.

این جریان‌ها امروز با نشر اعلامیه‌‌ی مشترک گفته‌اند که دعوت از طالبان در نشست دوحه این گروه را جسارت می‌بخشد که بیشتر از پیش به رفتارهای خشونت‌بار شان ادامه دهند.

جریان‌های مخالف طالبان از سازمان ملل و اشتراک‌کنندگان نشست دوحه خواسته‌اند که با زمینه‌سازی حضور همه‌ی طرف‌های سیاسی در این نشست، فرصتی را مهیا کنند که از طریق روند فراگیر ملی، وضعیت کنونی متحول و زمینه‌ی شکل‌گیری دولت قانونی برخاسته از اراده‌ی مردم افغانستان فراهم گردد و بحران جاری در کشور پایان یابد.

دومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان قرار است به روزهای ۱۸ و ۱۹ ماه جاری میلادی در دوحه برگزار شود.

این نشست با میزبانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار می‌شود و در آن پیشنهادات گزارش «ارزیابی مستقل افغانستان» بر اساس قطع‌نامه‌ی ۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بررسی می‌شود.

هدف از برگزاری این نشست «بحث در مورد چگونگی رویکرد افزایش مشارکت بین‌المللی درباره‌ی افغانستان به‌گونه‌ی منسجم، هماهنگ و ساختارمند با درنظرگرفتن توصیه‌های ارزیابی مستقل افغانستان» گفته شده است.

تعیین نماینده‌ی ویژه از سوی دبیرکل سازمان ملل از دستور کار این نشست است.

طالبان نیز در این نشست دعوت شده، اما اشتراک خود را مشروط کرده‌اند.