چرخ ماشین و چرخ زندگی؛ خیاطان مزارشریف: هردو خوب نمی‌چرخند

چرخ ماشین و چرخ زندگی؛ خیاطان مزارشریف: هردو خوب نمی‌چرخند

در آستانه‌ی عید سعید قربان، شماری از خیاطان و تکه‌فروشان در مزارشریف می‌گویند که به‌دلیل افزایش بیکاری و فقر، کاروبارشان با ضرر مواجه هستند. خیاطان می‌گویند که چرخ ماشین‌شان در مقایسه به سال‌های گذشته کُندتر می‌چرخد.

خیاطان و تکه‌فروشان می‌گویند که فقر و بیکاری بیشتر روی کار آنان تأثیر منفی گذاشته است. به گفته‌ی خیاطان، روزگاری که چرخ‌های ماشین خیاطی، چرخ روزگارشان را نیز به خوبی به حرکت در می‌آورد، این روزها کُندتر از هر زمانی می‌چرخد.

عصمت‌الله یکی از خیاطان در بلخ می‌گوید: «نصف کار سال‌های گذشته نیست. به‌خاطر این شاگرد‌های خود را ناگزیر رخصت کردیم.»

در همین‌حال شماری از باشندگان بلخ می‌گویند که در کنار فقر و ناداری، بلندبودن بهای تکه و دوخت سبب شده تا مردم کم‌تر برای تجلیل از عید علاقه نشان دهند.

حشمت یکی از شهروندان مزارشریف می‌گوید: «سابق سه جوره لباس [درست] می‌کردم امسال یک جوره کردیم. به کدام امید تجلیل کنیم؟ ما عید را تجلیل نه، بلکه تلخ سپری می‌کنیم.»

در بخش دیگر از شهر مزارشریف شماری از فروشندگان میوه‌ی خشک نیز از نبود بازار برای محصولات‌شان انتقاد می‌کنند‌.

حاجی میلاد یکی از فروشندگان میوه‌ی خشک در بلخ، با ابراز نگرانی از کاهش فروشات‌شان، می‌گوید: «مردم توان خرید ندارند، سابق نزدیک‌های عید هر روز پنجاه هزار الی هشتاد هزار دخل می‌گرفتیم اما فعلن بیست هزار زیاد نمی‌شود.»

از سوی هم، در گوشه‌ی دیگر از شهر مزارشریف فروشندگان مواشی نیز از توان ضعیف مردم برای خرید قربانی حکایت دارند.

عبدالرحیم یکی از فروشندگان مواشی می‌گوید: «هر سال ما چهل الی پنجاه رأس حیوان را به فروش می‌رساندیم، اما فعلن که یک روز به عید مانده ده رأس حیوان ما هم به فروش نرسیده.»

این در حالی است که همه ساله در آستانه‌ی عید، باشندگان بلخ با شور و شوق به پیشواز عید می‌رفتند و شهر و جاده‌های مزارشریف گواه جمع‌وجوش مردم بود. اما امسال از جوش‌وخروش خبری نیست.

تحولات اخیر در کشور، افزایش میزان فقر و بلندرفتن آمار بیکاری سبب شده تا مردم بیشتر نگران تأمین نان باشند تا تجلیل از عید.