یک سالگی خروج امریکا از افغانستان؛ تحقیقات دولت بایدن هنوز پایان نیافته است

رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند که در آستانه یک‌سالگی خروج امریکا از افغانستان، بازنگری این روند از سوی دولت بایدن تاکنون تکمیل نشده است.

در همین حال، ان‌بی‌سی‌ نیوز نوشته است که دولت بایدن اخیرا بحث در مورد چگونگی رسیدگی به سالگرد خروج ایالات متحده از افغانستان را آغاز کرده‌ است تا از اقدامات اشتباهی که می‌تواند به مشکلات سیاسی رئیس‌جمهور بایدن بیفزاید، جلوگیری کند.

به گفته‌ی مقامات، شورای امنیت ملی در چند هفته‌ی گذشته با وزارت دفاع و وزارت امور خارجه و مقامات اطلاعاتی امریکا تماس گرفته است تا وضعیت بررسی‌های داخلی این نهادها در مورد عقب‌‌نشینی از افغانستان را بررسی کند.

مقامات گفته‌اند که بررسی جامع خروج را که کاخ سفید نزدیک به یک سال پیش انجام داده بود هنوز کامل نشده است؛ هرچند بررسی اطلاعاتی در حال پایان یافتن است.

ان‌بی‌سی نوشته است که انتظار می‌رود بسیاری از بخش‌های این گزارش طبقه‌بندی شود.

مقامات گفتند که بررسی‌های پنتاگون و وزارت خارجه‌ی امریکا ادامه دارد. آن‌ها هم‌چنین افزودند که کاخ سفید هنوز تصمیمی نگرفته است که چه چیزی ممکن است علنی شود یا به کنگره تحویل داده شود.

سخن‌گوی شورای امنیت ملی گفته است: «ما می‌دانیم که ماه آینده فرصت مناسبی به ما می‌دهد تا خدمت و فداکاری کسانی را که از دست داده‌ایم، قدردانی کنیم.»

او افزوده است که امریکا به کمک به مردم برای خروج از افغانستان و اسکان مجدد در ایالات متحده از طریق عملیات استقبال از متحدان ادامه می‌دهد.

این مقام امریکایی افزوده است: «ما هم‌چنان به اطمینان از هوشیاری خود ادامه می‌دهیم و در موقعیت مناسب برای مقابله با هرگونه تهدید تروریسم قرار داریم.»

ان‌بی‌سی نوشته است که خروج از افغانستان یکی از تاریک‌ترین فصل‌های ریاست‌جمهوری بایدن بود.

آخرین سرباز امریکایی در ماه آگست سال گذشته افغانستان را ترک کرد؛ زمانی‌که طالبان کابل ‌را تصرف کرده بودند.

چگونگی خروج نظامیان امریکایی که عامل فروپاشی دولت افغانستان دانسته می‌شود، انتقادهای گسترده‌ای را علیه دولت بایدن در پی داشته است.