طالبان در فاریاب بیش از ۳۰ دکان صرافی را بسته کرده‌اند

شماری از صرافان در شهر میمنه، مرکز ولایت فاریاب در اعتراض به شرایط بانک مرکزی حکومت سرپرست طالبان برای صدور جواز صرافی‌ها و شرکت‌های خدمات پولی، تظاهرات کرده‌اند.

آنان می‌گویند که طالبان تاکنون به‎خاطر این مقرارت، بیش از ۳۰ دکان صرافی را در شهر میمنه بسته کرده‌اند.

صرافان فاریاب امروز (چهارشنبه، ۲۹ سرطان) در گردهمایی‌شان گفته‌اند که طالبان هرچه زودتر مقررات تازه را لغو کند و در غیر آن، آنان مارکیت‌های صرافی را می‌بندند و تغییر شغل داده و از کشور خارج می‌شوند.

ذبیح‌الله ذکی، یکی از صرافان فاریاب می‌گوید که هزینه جواز و پول‌ تضمینی که از سوی بانک مرکزی طالبان وضع شده، کمرشکن است.

به گفته‌ی آقای ذکی، حدود ۳۰ دکان صرافی تاکنون در این ولایت از سوی طالبان به‌خاطر جوازش تعطیل شده‌اند.

ملامحمد عیسی، یکی دیگر از صرافان فاریاب می‌گوید که طالبان برای‌شان هشدار داده‌اند که شش کارمند لیسانس در دکان صرافی‌اش استخدام بکند در غیر آن، آن‌ها صرافی‌اش را بسته می‌کنند.

این صراف می‌گوید که او در این روزها حتا نمی‌تواند مخارج دکان و خودش را دربیاورد و چگونه می‌تواند به شش کارمند لیسانس معاش ماهانه بپردازد.

در همین حال، محمدنسیم لفرایی، رئیس اتحادیه صرافان فاریاب می‌گوید که شرایط بانک مرکزی درباره‌ی جواز و پول تضمینی، بی‌انصافی است و اکثر صرافان نمی‌توانند پول تضمین را بپردازند.

به گفته‌ی آقای لفرایی، مطابق مقررات بانک مرکزی طالبان، صرافی‌‌ها در ولایت‎های دوردست یک میلیون و ۵۰۰ هزار افغانی پول تضمینی باید بپردازد و شش کارمند نیز استخدام کند.

صرافان می‌گویند در گذشته هر صراف حدود ۸۰ هزار افغانی پول تضمین و ۱۰ هزار افغانی مالیه می‌پرداختند؛ اما حکومت طالبان ۸۰ هزار افغانی را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار، و ۱۰ هزار افغانی را به ۲۰۰ هزار افغانی افزایش داده‌اند.

صرافان فاریاب می‌گویند که حکومت طالبان باید در مقررات‌ شان تجدید نظر کند و مالیه و پول تضمینی جواز صرافی‌ را کاهش دهد.