عکس: آرشیف

خالد حنفی: برای نظام اسلامی فرمان‌های بیشتری صادر خواهیم کرد

محمدخالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان گفته است که برای استقرار «نظام اسلامی»، فرمان‌های دیگری، یکی پس از دیگری صادر خواهد شد.

او در سفرش به ولایت پکتیا در دیدار مشترک با مقام‌های ولایتی طالبان، علمای دینی و سران قومی تأکید کرده است که فرمان‌های قبلی را هم تطبیق می‌کند.

فرمان عمده‌ی این وزارت تاکنون درباره‌ی تفکیک جنسیتی، پوشش زنان و ریش مردان بوده است. امر به معروف رعایت حجاب مطلوب طالبان را اجباری کرده و همچنین گفته‌ است که مردان باید ریش بگذارند.

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در گزارش تازه‌ی خود پیرامون حقوق بشر، درباره‌‌ی فعالیت امر به معروف طالبان نگرانی کرده و گفته است که بسیاری از دستورالعمل‌های صادرشده توسط این وزارت، حقوق بشر و آزادی‌های شهروندان افغانستان به‌ویژه زنان و دختران را محدود می‌کند.

اگرچه به گفته‌ی یوناما، گفته می‌شود که چنین دستورالعمل‌هایی ماهیت توصیه‌ای دارند، اما در برخی مواقع اعضای طالبان موضعی تند در مورد اجرای آن‌ها اتخاذ کرده‌اند؛ از جمله اجرای مجازات برای متخلفان دستورالعمل‌ها.

سرپرست وزارت امر به معروف طالبان اما گفته است که این وزارت نقش مهمی در بقای «نظام اسلامی» دارد و با وجود فشارهای بین‌المللی، از تصمیمات خود عقب‌نشینی نمی‌کند.

وی گفته است: «اگر در منطقه‌ای امر به معروف نباشد، غضب خداوند بر آن مردم نازل می‌شود. ما دست‌به‌دست هم داده‌ایم تا نظام اسلامی را در این‌جا مستقر کنیم و به همین دلیل همه تصمیمات و سایر احکام را اجرا خواهیم کرد و فرمان‌های دیگر هم در راه است.»

وی در این دیدار از مردم خواست تا به همکاری خود با حکومت طالبان ادامه دهند؛ در حالی که رژیم فعلی هنوز به خواست مردم برای گشایش مکاتب دخترانه پاسخ مثبت نداده است.