فعالیت گذرگاه‌های تورخم و سپین‌بولدک ۲۴ ساعته می‌شوند

وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست طالبان می‌گوید که مطابق توافق با هیأت تجارتی پاکستان، قرار است گذرگاه‌های تورخم و سپین‌بولدک ‌به‌طور ۲۴ ساعته در هفت روز هفته برای طی مراحل گمرکی اموال تجارتی و عبور و مرور لاری‌ها باز باشند.

همچنین طبق توافق دو طرف، نقاط عبوری غلام‌خان و دندپتان هم به‌طور ۱۲ ساعت در هفت روز هفته باز نگه‌داشته خواهند شد و حسب ضرورت، ساعات کار بیشتر خواهند گردید.

تسهیلات مرزی شبانه‌روزی یکی از خواسته‌های پاکستان برای واردات زغال‌سنگ افغانستان گفته شده بود. پاکستان در تلاش افزایش واردات زغال‌سنگ از افغانستان است.

در ادامه اعلامیه وزارت صنعت و تجارت طالبان آمده است که جانب پاکستان وعده کرده تا برای صادرات کالاهای «سريع‌الفساد» افغانستان، طی مراحل سریع را در نظر می‌گیرد.

جانب پاکستان توافق کرده است که پس از بررسی‌های دقیق و همه‌جانبه درباره‌ی انتقال تأسیسات گمرکی و یا سایر پروسه‌هایی که باعث تراکم می‌شود، از نقاط عبور و مرور به نقاط دورتر اقدام کند تا از ازدحام در آینده جلوگیری شود.

طالبان و هیأتی پاکستانی که به کابل آمده است، توافق کرده‌اند که تردد آزاد لاری‌های باربری تجارتی افغانستان و پاکستان در ماه اگست سال ۲۰۲۲ آغاز شود.

طرف پاکستان گفته است که موافقت‌نامه (اپتا ۲۰۱۰) را الى امضای موافقت‌نامه جدید، تمدید کرده است.

هر دو جانب توافق کرده‌اند که کار روی اجرای مواردی را که از قبل در موافقت‌نامه‌ی تحت مذاکره اپتای ۲۰۲۱ توافق صورت گرفته، آغاز کنند. این توافقات شامل انتقال کالاهای ترانزیتی تاجران افغان از کانتینرهای بین‌المللی به محلی و فراهم‌کردن تسهیلات مناسب در اسکن و بررسی کالاهاست.

وزارت صنعت و تجارت طالبان گفته است که در جریان مذاکرات، جانب پاکستان اطمینان داده است که هیچ نوع محدودیتی روی صادرات اموال افغانستان از تمام بنادر به‌شمول بندر واگه به هند و سایر کشورها وجود نخواهند داشت.