اطلاعات روز

مشاور امنیت ملی کاخ سفید: شبکه حقانی از حضور الظواهری در کابل آگاه بود

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور امریکا می‌گوید که کاخ سفید در حال برقراری ارتباط با طالبان است تا بررسی کند که این گروه از موقعیت ایمن الظواهری آگاه بوده و به او ‌پناه داده‌اند یا خیر.

همزمان خبرگزاری اسوشیتد پرس به نقل از مقام‌های استخباراتی امریکا گزارش داده است که مالک خانه‌ای که رهبر القاعده در آن پنهان شده بود،‌ مربوط به دستیار سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله‌ی طالبان، است.

این مقام‌ها درباره‌ی هویت همکار حقانی چیزی نگفته‌اند.

پیشتر ‌رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان نیز در رشته توییتی مدعی شده بود که خانه‌ی امن ایمن الظواهری متعلق به خود سراج‌الدین حقانی است.

طالبان تاکنون به این ادعا واکنش نشان نداده‌اند.

سالیوان نیز به شبکه‌ خبری «سی‌بی‌اس» امریکا حال گفته واشنگتن معتقد است که اعضای ارشد شبکه حقانی می‌دانستند که الظواهری در کابل است.

او گفته است: «ما مستقیما با طالبان در مورد تعهدات آن‌ها در عدم اجازه دادن به القاعده از افغانستان به‌عنوان پایگاهی برای توطئه در ارتباط هستیم».

سالیوان افزوده است که امریکا حرف طالبان را نمی‌پذیرد و حذف ایمن الظواهری ثابت کرد که آماده‌ی انجام اقدامات بیشتر است.

این حمله نزدیک به یک سال پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان انجام شد. سالیوان گفت که این امر نشان می‌دهد که ایالات متحده می‌تواند تضمین کند که افغانستان برای پناه دادن به سازمان‌های تروریستی بدون حضور نیروهای امریکایی استفاده نمی‌شود.

او افزوده است که اگر کسی در افغانستان علیه ایالات متحده حمله‌ی طراحی کند یا اگر یکی از رهبران القاعده این کار را کند، همانند الظواهری حذف خواهد شد.

الظواهری سال‌ها در صدر فهرست تروریست‌های تحت تعقیب FBI قرار داشت. او یکی از طراحان اصلی حملات ۱۱ سپتامبر محسوب می‌شود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا دوشنبه‌شب (۱۰ اسد) در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که ایمن الظواهری در یک حمله هوایی نیروهای امریکایی در قلب شهر کابل، پایتخت افغانستان کشته شده است.

او گفت که جواز این حمله را خودش صادر کرده و با کشتن الظواهری، عدالت درباره‌ی او اجرا شده است و «این رهبر تروریست دیگر زنده نیست».

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد دولت امریکا گفته است که الظواهری سال‌ها مخفی بود و عملیات یافتن و کشتن او نتیجه‌ی کار «صبورانه، دقیق و مداوم» جامعه ضد تروریسم و اطلاعاتی امریکا بود.

این مقام که خواسته نامش فاش نشود گفته است که برای چندین سال، دولت ایالات متحده از شبکه‌ای آگاه بود که طبق ارزیابی آن کشور از ایمن الظواهری حمایت می‌کرد. او جزئیات بیشتر درباره‌ی این شبکه نداده است.

او افزوده است که در طول سال گذشته، پس از خروج امریکا از افغانستان، مقامات امریکایی به‌دنبال نشانه‌هایی از حضور القاعده در این کشور بودند.

به گفته‌ی این مقام امریکایی، در سال جاری مقامات شناسایی کردند که خانواده‌ی الظواهری؛ همسر، دختر و فرزندانش به خانه‌ای امنی در کابل نقل مکان کرده‌اند و متعاقبا خودش نیز در این خانه شناسایی شد.

حمله هوایی علیه رهبر القاعده روز (یک‌شنبه، ۹ اسد) بر خانه‌ای در شیرپور شهر کابل انجام شده است؛ حمله‌ای که طالبان در ابتدا آن را فرود راکت به یک خانه‌ی مسکونی خالی اعلام کردند. این گروه اما دوشنبه‌شنب تأیید کردند که حمله‌ی هوایی بوده و توسط هواپیمای امریکایی انجام شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گفته است که در اوایل نوعیت این حمله مشخص نشده بود، اما یافته‌های ابتدایی ارگان‌های امنیتی و استخباراتی آنان نشان می‌دهد که این حمله توسط هواپیمای بدون سرنشین امریکایی انجام شده است.

مجاهد افزوده است که این حمله به هر هدف و بهانه‌ای که انجام شده باشد، از طرف طالبان محکوم است و این گروه آن را خلاف اصول بین‌المللی و سرپیچی از توافق‌نامه‌ی دوحه می‌داند.

طالبان در توافق دوحه به امریکا تعهد داده بودند که روابط خود با القاعده را قطع می‌کنند و در خاک افغانستان به گروه‌های تروریستی اجازه‌ی فعالیت نمی‌دهند.

مایکل مورل، رئیس سابق سازمان اطلاعات امریکا (سیا) اما گفته است که القاعده می‌خواهد از افغانستان تحت کنترل طالبان برای بازسازی توانایی خود استفاده کند.