اطلاعات روز

جو بایدن: با کشتن الظواهری در افغانستان، عدالت را برقرار کردیم

جو بایدن، رییس جمهور امریکا در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که ایمن الظواهری، رهبر القاعده در یک حمله هوایی نیروهای امریکایی در قلب شهر کابل، پایتخت افغانستان کشته شده است.

او گفت که جواز این حمله را شخصاً صادر کرده و با کشتن الظواهری، عدالت درباره‌ی او اجرا شده است و این رهبر تروریست دیگر زنده نیست. به گفته‌ی رییس جمهور امریکا، رهبر القاعده طی دهه‌های اخیر در حمله بر امریکایی‌ها، از جمله حمله بر سفارت امریکا در تانزانیا نقش اساسی داشته است.

رییس جمهور امریکا گفت که پس از مرگ اسامه بن لادن در سال ۲۰۱۱، الظواهری مسئولیت رهبری القاعده را برعهده داشت. او گفت الظواهری سال‌ها تحت تعقیب امریکا بود و اخیراً در شهر کابل برای یکجا شدن با اعضای خانواده‌اش نقل مکان کرده بود.

رییس جمهور امریکا گفت که در حمله‌ی هوایی به خانه‌ای که در آن رهبر القاعده زندگی می‌کرد، به سایر اعضای خانواده او و غیرنظامیان آسیب نرسیده است. او گفت: «الظواهری یکی از چهره‌های برجسته القاعده بود. او در زمان حیات بن لادن به‌حیث معاون وی کار می‌کرد. حمله بر الظواهری با دقت طرح شده بود. ماموریت موفق بود.»

جو بایدن افزود که امریکا اجازه نمی‌دهد افغانستان بار دیگر تبدیل به مکان امن برای تروریستان شود. او افزود که امریکا به حفاظت از منافع امریکایی‌ها ادامه می‌دهد و اگر کسی در هرجایی تهدیدی را علیه امریکا انجام بدهد، امریکا او را پیدا کرده و علیه‌اش اقدام می‌کند.

پیش از این مقامات امریکایی و سازمان ملل متحد از قدرت گرفتن دوباره القاعده در افغانستان تحت حاکمیت طالبان هشدار داده بودند. در ماه جوزا امسال سازمان ملل گفت که القاعده در افغانستان دارای پناهگاه و آزادی عمل با ظرفیت انجام حملات جدید در سال‌های آینده است. این سازمان گفته بود ده‌ها نفر از رهبران ارشد القاعده و گروه‌های وابسته به آن در افغانستان مستقر هستند.

براساس گفته‌های مقامات امریکایی، حمله هوایی روز یک‌شنبه، ۹ اسد بر خانه‌ای در شیرپور شهر کابل انجام شده است؛ حمله‌ای که روز دوشنبه طالبان نیز آن را تایید کردند اما آن‌را خلاف توافق‌نامه‌ی دوحه عنوان کردند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که در اوایل نوعیت این حمله مشخص نشده بود، اما یافته‌های ابتدایی ارگان‌های امنیتی و استخباراتی آنان نشان می‌دهد که این حمله توسط هواپیمای بدون سرنشین امریکایی انجام شده است.

مجاهد افزوده است که این حمله به هر هدف و بهانه‌ای که انجام شده باشد، از طرف طالبان محکوم است و این گروه آن را خلاف اصول بین‌المللی و سرپیچی از توافق‌نامه‌ی دوحه می‌داند.

این رهبر القاعده در حالی در کابل کشته می‌شود که طالبان در توافق با امریکا متعهد شده بودند که «به هیچ یک از اعضایش، سایر افراد و گروه‌ها از جمله القاعده اجازه نخواهد داد که از خاک افغانستان برای تهدید امنیت ایالات متحده و متحدانش استفاده کنند.» اما اکنون کشته شدن او در قلب شهر کابل و جایی که اکثر رهبران طالبان در آن زندگی می‌کنند، پیچیدگی روابط القاعده و طالبان را نشان می‌دهد.

هرچند رییس جمهور امریکا در سخنرانی خود هیچ نامی از طالبان نبرد اما گفت که پس از بررسی شواهد قانع کننده درباره محل زندگی او، دستور حمله را صادر کرده است.

سناتور لیندسی گراهام در توییتی این عملیات را به اداره آقای بایدن تبریک گفته اما افزوده است که باید درک کرد که گروه‌های تروریستی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان قوی‌تر می‌شوند و این تهدید مستقیم برای امریکا است.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی نیز در اعلامیه‌ای از کشته شدن الظواهری استقبال کرده و بر همکاری و تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم تاکید کرده است. ایمن الظواهری در فهرست «بزرگ‌ترین تروریست‌های فراری» امریکا قرار داشت. او جراح چشم بود و از آن به‌عنوان دست راست بن لادن و تئوری‌پرداز القاعده نام برده می‌شد. او متولد مصر بود و به دلیل فعالیت‌هایش در دهه ۱۹۸۰ زندانی شده بود. پس از رهایی از زندان مصر را ترک کرد و سپس با بن لادن در افغانستان پیوست. او و بن لادن از افغانستان حملات یازدهم سپتامبر را طراحی کردند.