بانک مرکزی افغانستان
عکس: آرشیف

پرداخت غرامت از پول افغانستان برای خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر رد شد

دادگاهی در نیویارک امریکا درخواست پرداخت غرامت برای خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر از پول‌های منجمد‌شده‌ی بانک مرکزی افغانستان را رد کرد.

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل با اعلام این خبر بامداد امروز (شنبه، ۵ سنبله) در توییتی نوشته که امید است سرمایه‌های مسدودشده افغانستان به زودترین فرصت آزاد شود و از آن براساس یک سیستم شفاف و نظارتی برای توسعه و کمک به مردم نیازمند این کشور استفاده شود.

به گزارش صدای امریکا، سارا نیتبورن، یک قاضی امریکایی در منهتن نیویارک گفته است که قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، مستحق دریافت دارایی‌های مسدودشده بانک مرکزی افغانستان نیستند.

این قاضی افزوده است که ضبط این دارایی‌ها به معنای به رسمیت شناختن طالبان به‌عنوان دولت افغانستان است؛ کاری که به گفته او، فقط رییس‌جمهور امریکا صلاحیت آن را دارد.

امریکا پس از روی‌کارآمدن طالبان هفت میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد.

بایدن چندی پیش در فرمانی نیمی از این پول را برای شماری از خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر اختصاص داده بود. این خانواده‌ها علیه طالبان دعوای حقوقی ثبت کرده و خواستار پرداخت غرامت شده بودند.

اخیرا گفته می‌شد که امریکا و طالبان درباره‌ی آزادسازی پول‌های مسدودشده گفت‌وکو می‌کنند.

گزارش شده بود که مقامات امریکا و طالبان پیشنهادهایی را تبادله کرده‌اند تا میلیاردها دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در خارج از این کشور مسدود شده، به یک صندوق امانی انتقال داده شود.

در عین حال پس از کشته‌شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از مقام‌های امریکایی گزارش داده بود که دولت بایدن تصمیم گرفته است که پول‌های مسدودشده‌ی افغانستان را آزاد نکند.

به گفته‌ دولت امریکا، نیروهای هوایی امریکایی ایمن الظواهری را در منطقه شیرپور کابل که در یک خانه امن زندگی می‌کرد، کشته‌اند.