کشته‌شدن دو دیپلمات روسی در کابل؛ متقی به لاوروف تماس گرفت

در پی انفجار مرگ‌بار در نزدیکی سفارت روسیه در کابل، مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ روسیه تلفنی گفت‌وگو کرده است.

عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ طالبان در رشته‌توییتی نوشته که متقی به‌خاطر انفجار امروز و کشته‌شدن دو دیپلمات روسی با لاوروف غم‌شریکی کرده و اطمینان داده است که تحقیقات همه‌جانبه را درباره‌ی این انفجار انجام خواهد شد.

به نوشته بلخی، متقی گفته است که دو طرف نباید اجازه دهند که این‌گونه «اقدامات منفی دشمنان، بر روابط نزدیک و مثبت دو کشور تأثیر منفی بگذارد».

وزیر امور خارجه طالبان به طرف روسی اطمینان داده است که نیروهای امنیتی این گروه به امنیت سفارت روسیه توجه ویژه خواهند داشت.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ طالبان نوشته که لاوروف نیز مراتب تسلیت خود را به‌خاطر کشته‌شدن شهروندان افغانستان ابراز و از تماس تلفنی متقی سپاسگزاری کرده است.

بلخی نوشته است که وزیر امور خارجه روسیه انفجار امروز را کار سازمان‌های جنایتکار بین‌المللی خوانده و بر مبارزه با آن‌ها تأکید کرده است.

این انفجار حوالی ساعت ۱۱:۰۰ پیش‌ازچاشت امروز (دوشنبه، ۱۴ سنبله) رخ داد. وزارت خارجه روسیه گفته است که در مجاورت ورودی بخش کنسولی سفارت این کشور در کابل، «یک ستیزه‌جوی ناشناس یک وسیله انفجاری را منفجر کرده است».

طالبان می‌گویند که یک مهاجم انتحاری در نزدیکی سفارت روسیه در ناحیه هفتم شهر کابل، می‌خواست خود را در میان جمعیت منفجر کند؛ اما قبل از رسیدن به مقصد، توسط نیروهای امنیتی طالبان هدف قرار گرفت و مواد انفجاری همراهش انفجار کرد.

در این انفجار چهار شهروند افغانستان و دو دیپلمات روسی کشته و بیش از ۱۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

مسئولیت انفجار امروز را تاکنون کسی و یا گروهی بر عهده نگرفته است.

سرگئی لاوروف در اظهاراتی خواستار محاکمه سازمان‌دهندگان این حمله شده‌ است.

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، انفجار امروز را محکوم کرده و از طالبان خواسته است که امنیت مأموریت‌های دیپلماتیک را تضمین کنند.

پس از روی‌کارآمدن طالبان این نخستین حمله به نهادهای دیپلماتیک در کابل است.

این در حالی است که طالبان بارها درباره‌ی تأمین امنیت اطمینان داده و از کشورها خواسته‌اند که سفارت خود را بازگشایی کند.

در حال حاضر سفارت چند کشور محدود در کابل فعال است. با گذشت یک سال تاکنون هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشاخته و از همین رو کشورها با این گروه روابط دیپلماتیک برقرار نکرده‌اند.