ریچارد بنت: جهان توانایی رسیدگی به بحران حقوق بشری در افغانستان را ندارد

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان هنگام ارایه گزارش خود به شورای حقوق بشر درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در این کشور هشدار داده است.

او گفته است که «افغان‌ها در یک بحران حقوق بشری گرفتار شده‌اند که به نظر می‌رسد جهان در رسیدگی به آن ناتوان است».

آقای بنت امروز (دوشنبه، ۲۱ سنبله) نخستین گزارش خود را در پنجاه‌ویکمین نشست شورای حقوق بشر ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه او گفت که زنان و دختران از زمانی که طالبان به قدرت رسیده‌اند، در زمینه حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود شاهد یک «پسرفت عمیق» بوده‌اند.

او گفته است که هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که زنان و دختران به این سرعت از حقوق اساسی انسانی خود صرفاً به‌دلیل جنسیت محروم شده باشند.

بنت در گزارش ۲۰ صفحه‌ای خود نیز گفته است که طالبان در آغاز درباره‌ی رعايت حقوق بشر از جمله حقوق زنان در چارچوب اسلام اطمینان داده بودند و تا حدودی اميد بود كه دستاوردهای دو دهه تا حدودی حفظ شود.

به گفته او اما اکنون وضعیت به حدی بدتر شده است که بحران حقوق بشری با بحران بشری و مالی افغانستان یکسان است.

بنت افزوده است که وضعیت به‌شدت وخیم است و نشانه‌های وجود دارد که افعانستان در حال نزول به سمت استبداد است.

وی در اظهارات خود در شورای حقوق بشر، وضعیت بشری در افغانستان را وخیم خوانده و گفته است تقریباً نیمی از جمعیت این کشور با سطوح حاد ناامنی غذایی مواجه بودند.

بنت گفته که کودکان با گرسنگی شدید و خطرات بالای استثمار از جمله کار اجباری و ازدواج مواجه هستند.

حملاتی سیستماتیک علیه هزاره‌ها

ریچارد بنت در نشست شورای حقوق بشر هشدار داده است که هزاره‌ها و دیگر جوامع شیعه در افغانستان با حملاتی «سیستماتیک» روبرو هستند که می‌تواند جنایت بین‌المللی باشد.

او گفته است که هزاره‌ها هدف حملات مکرر داعش هستند: «به نظر می‌رسد که این حملات ماهیت سیستماتیک دارند و عناصر یک سیاست سازمانی را منعکس می کنند.»

او گفت که این حملات دارای «علائم بارز جنایات بین‌المللی هستند و نیاز به بررسی کامل دارند.»

طالبان هنوز فرصت دارند

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید که طالبان هنوز فرصتی برای جبران وضعیت دارند و این امر نیازمند تغییر اساسی رویکرد است.

او تاکید کرده است که طالبان باید فراگیرتر باشند، به حقوق زنان احترام بگذارند، تنوع و تفاوت دیدگاه ها را بپذیرند، از مردم محافظت کنند، خشونت را کنار بگذارند، نقض و نقض حقوق بشر را بپذیرند و به آن رسیدگی کنند، حکومت قانون از جمله نهادهای نظارتی را بازسازی کنند.

بنت گفته که طالبان باید شکاف بین گفتار و کردارشان را کم کنند و بر اساس دومی مورد قضاوت قرار خواهند گرفت.

به گفته او، جامعه جهانی باید نقش و مسئولیت خود را در قبال وضعیتی که امروز در افغانستان جریان دارد، بپذیرد.