ساکنان شماری از روستاهای بادغیس: لین برق از مناطق ما می‌گذرد، اما ما محروم هستیم

ساکنان ۲۱ روستا در قلعه‌نو، مرکز بادغیس و ولسوالی مُقر این ولایت که در مسیر لین برق وارداتی ترکمنستان قرار دارند، از عدم دسترسی به برق انتقاد می‌کنند.

این ساکنان می‌گویند که لین برق از مناطق شان می‌گذرد، اما آنان از نور برق محروم هستند.

این باشندگان بادغیس می‌گویند که در حکومت گذشته نیز بارها دادخواهی کرده بودند اما وعده‌های حکومت گذشته عملی نشد و آنان به برق دسترسی پیدا نتوانستند.

اسماعیل یکی از ساکنان بادغیس می‌گوید که به‌دلیل نبود برق آنان با چالش جدی مواجه‌اند. او به روزنامه اطلاعات روز گفت: «ما برق لازم داریم. اگر برق بیاید بسیار خوش می‌شویم؛ چون مشکلات ما حل می‌شود. برق باشد سوخت به‌کار نیست.»

محمد، یکی دیگر از باشندگان بادغیس هم برای آمدن نور برق در خانه‌ای‌شان لحظه‌شماری می‌کند.

او می‌گوید: «پایه‌های برق در منطقه ما نصب شده و خیلی وقت است که ما در انتظار برق هستیم. برق از منطقه ما می‌گذرد، اما برق نداریم. برای ما وعده‌های زیاد دادند، اما عملی نشد.»

فعالان مدنی بادغیس هم نبود برق را چالش جدی می‌دانند و از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهند که برای حل این چالش توجه کند.

وحیدالله، از فعالان مدنی بادغیس می‌گوید: «مردم بادغیس توان تهیه وسایلی که بتواند خانه‌های‌شان را روشن کند، ندارند. حکومت گذشته هم برای مردم این ولایت و خصوصا باشندگان این ۲۱ روستای که در مسیر لین برق ترکمنستان قرار دارند، داده بود ولی متأسفانه تاهنوز عملی نشده است.»

به‌گفته‌ او، برای توسعه و رشد اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی برق ضروری است.

این فعال مدنی بادغیس اضافه می‌کند که کار برق‌رسانی برای ساکنان ۲۱ روستای ولایت بادغیس در زمان حکومت پیشین آغاز شده بود، اما به‌دلیل عدم پرداخت بودجه، دوباره متوقف شد.

گفته می‌شود که ۱۶ میگاوات برق از ترکمنستان به بادغیس وارد می‌شود؛ اما تنها از چهار میگاوات آن در شهر قلعه‌نو استفاده می‌شود.

به‌گفته فعالان، در صورت توزیع درست برق، باشندگان شش ولسوالی نزدیک به شهر قلعه‌نو هم می‌توانند از نور برق مستفید شوند.