طالبان هشت اسیر «جبهه مقاومت» را در پنجشیر تیرباران کردند
عکس: ارسالی به اطلاعات روز

عفو بین‌الملل خواستار توقف اعدام صحرایی اسیران توسط طالبان شد

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش‌ به تیرباران اسیران جنگی توسط طالبان در پنجشیر گفته است که کشتار اسیران جنایت جنگی است و طبق قوانین بین‌المللی ممنوع است. این سازمان از طالبان خواسته است که باید اعدام‌ صحرایی اسیران را متوقف کنند.

سازمان عفو بین‌‌الملل امروز (پنج‌شنبه، ۲۴ سنبله) در رشته‌توییتی نوشته است که فیلم‌ها و تصاویر اعدام‌های فراقانونی‌ای که در این هفته از افغانستان منتشر شده، یادآوری نگران‌کننده از نقض مکرر آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه توسط طالبان است.

عفو بین‌الملل گفته است که ارزیابی اولیه این فیلم‌ها را انجام داده و می‌تواند تأیید کند که این‌ها اعدام‌های جدید و تازه‌ی اعضای بازداشت‌شده «جبهه مقاومت» توسط طالبان در پنجشیر هستند.

این سازمان گفته است که این قتل‌ها باید به‌طور کامل مورد بررسی قرار گیرد و عاملان آن از طریق یک دادگاه مستقل بدست عدالت سپرده شوند.

عفو بین‌الملل گفته است که این نخستین رویداد نیست و فردا تحقیقات جدیدی را در مورد قتل‌های غیرقانونی هدفمندی که توسط طالبان انجام شده است منتشر می‌کند.

از تیرباران اسیران «جبهه مقاومت» ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. در یکی از این ویدیوها دیده می‌شود که اعضای طالبان در یک بلندی فردی را تیرباران می‌کنند.

دفتر معاونت سازمان ملل (یوناما) و ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر این سازمان نیز درباره کشتار اسیران نگرانی کرده و گفته‌اند که وضعیت را زیر نظر دارند.