جنگ در پنجشیر؛ کرزی: جنگ و خونریزی راه حل نیست

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین از تشدید درگیری در ولایت پنجشیر اظهار تاسف کرده و از آنچه که تداوم «خونریزی و برادر کشی» در کشور خوانده، ابراز نگرانی کرده است.

دفتر کرزی امروز (جمعه، ۲۵ سنبله) در خبرنامه‌ای به نقل از او گفته است: «تجارب تلخ گذشته نشان داده است که جنگ و خونریزی راه حل مشکلات نبوده بلکه برعکس باعث بربادی و ویرانی بیشتر می‌گردد».

کرزی خواستار توقف جنگ شده و گفت‌وگو و تفاهم را یگانه راه‌حل معضل موجود دانسته است. او بر حفظ و تقویت اتحاد و اتفاق ملی تاکید کرده است.

رییس‌ جمهور پیشین گفته است که مسئولیت اوضاع کنونی متوجه طالبان است و او از این گروه خواسته که برای تأمین صلح و ثبات پایدار در کشور، هرچه زودتر زمینه گفتمان ملی را فراهم سازند.

این در حالی است که طالبان اخیرا برای سرکوب «جبهه مقاومت» به پنجشیر لشکرکشی کرده‌اند. گفته می‌شود که در درگیری‌های روزهای اخیر به دو طرف تلفات سنگین وارد شده است.

اعضای طالبان در پنجشیر متهم به کشتار اسیران جنگی و غیرنظامیان نیز شده و این امر نگرانی شدید نهادهای حقوق بشری را در پی داشته است.

«جبهه مقاومت» پس از سقوط ولایت‌ها به دست طالبان، توسط احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود در پنجشیر شکل گرفت. نیروهای این جبهه برای چند روز در برابر طالبان در پنجشیر مقاومت کردند و پس از سقوط این ولایت به کوه‌ها متواری شدند.

اعضای «جبهه مقاومت» در این یک سال با طالبان در ارتفاعات پنجشیر درگیر جنگ‌های چریکی بوده‌اند.

طالبان با آنکه جنگ در پنجشیر و حضور مقاومت را رد می‌کردند، اخیرا به رهبری ملا عبدالقیوم ذاکر، نیروهای گسترده‌ای را به پنجشیر فرستاده‌اند. ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان می‌گوید که این گروه عملیات پاکسازی راه‌اندازی کرده‌اند.

در طرف دیگر احمد مسعود می‌گوید که «مقاومت با قوت خود وجود دارد و در حال گسترش است».