عکس: سازمان عفو بین الملل

کشتار اعضای یک خانواده هزاره در غور؛ طالبان مرادی و بستگانش را چگونه بازداشت و اعدام کردند؟

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که در پی تحقیقات دریافته است که جنگجویان طالبان در یک یورش شبانه در ولایت غور، شش نفر از اعضای یک خانواده هزاره را به قتل رسانده‌اند.

این سازمان درباره‌ی چگونگی قتل‌عام محمد مرادی، فرمانده پیشین خیزش مردمی و بستگانش تحقیق کرده است.

طالبان به تاریخ چهارم سرطان سال جاری خورشیدی، در منطقه چهارآسیاب ولسوالی لعل و سرجنگل غور بر خانه محمد مرادی حمله کردند. این گروه در آن زمان مرادی را متهم به داشتن ارتباط با مولوی مهدی، فرمانده هزاره‌تبار ناراضی خود کرده بود.

به گزارش عفو بین‌الملل، طالبان در این حمله دو دختر مرادی را کشته و خودش را با سه مرد دیگر پس از بازداشت، به‌گونه صحرایی اعدام کرده‌اند.

پیشتر منابع به روزنامه اطلاعات روز نیز گفته بودند که مرادی ابتدا با طالبان درگیر شده و چندین ساعت در برابر این گروه مقاومت کرده است؛ اما با پادرمیانی بزرگان قومی از جنگ دست کشیده و تسلیم شده است. به گفته‌ی منابع، طالبان پس از تسلیمی، مرادی و همراهانش را سلاخی کرده‌اند.

یافته‌های سازمان عفو بین‌الملل

شاهدان عینی به عفو بین‌الملل گفتند که در شب حمله، نیروهای طالبان با تفنگ و راکت به خانه مرادی شلیک کردند. در این حمله در ابتدا، تاج گل مرادی، دختر ۲۲ ساله مرادی که در رشته پزشکی تحصیل کرده بود و در حال ارائه خدمات صحی به جامعه بود، کشته شده است.

در این حمله مرادی و دو کودک دیگرش، یک پسر و دختر ۱۲ ساله‌اش نیز زخمی شدند. دختر زخمی روز بعد از شدت جراحات جان باخت. گفته می‌شد که پسر زخمی مرادی به کابل برای تداوی منتقل شده است.

به گزارش عفو بین‌الملل، پای چپ مرادی زخمی شده بود و با مداخله بزرگان محلی تسلیم نیروهای طالبان شد. با این حال، طالبان سپس او را به بیرون از خانه کشانده و با شلیک گلوله به قتل رساندند.

عفو بین‌الملل می‌گوید که تجزیه و تحلیل عکس‌های جسد مرادی نشان می‌دهد که که قفسه سینه او آسیب دیده و زخم خروجی در پیشانی‌اش است.

در گزارش عفو بین‌الملل آمده است که سه مرد دیگر که در خانه مرادی اقامت داشتند، نیز بازداشت و سپس به صورت فراقانونی اعدام شدند.

دو نفر از آنان، مانند مرادی قبلاً از اعضای نیروهای خیزش مردمی بودند، اما در نبرد با شبه نظامیان طالبان شرکت نکرده بودند.

یکی از این افراد غلام حیدر محمدی، برادرزاده مرادی بود که به دیدار بستگانش به غور رفته بود.

به گزارش عفو بین‌الملل، عکس‌های جسد محمدی نشان می‌دهد که وی در حالی که زانو زده بود و طالبان دست‌هایش را از پشت بسته بودند، حداقل با یک گلوله به سرش اعدام شده است.

  ساکنان محلی جسد او را در حدود ۵۰ متری خانه مرادی، در میان چند صخره در منطقه‌ای پوشیده از درخت پیدا کردند.

شاهدان به عفو بین‌الملل گفتند که دو قربانی دیگر – به نام‌های آصف رضایی و عارف سنگری – در یک وسیله نقلیه سوار شدند و سپس در مکانی جداگانه کشته شدند.

اجساد این دو مرد بعداً در یکی از مناطق خالی از سکنه، در فاصله بیش از ۳۰ دقیقه از جایی که در ابتدا بازداشت شده بودند، کشف شد.

آصف رضایی در کابل زندگی می‌کرد اما چند روز قبل برای ملاقات با اعضای خانواده‌اش به روستای خود بازگشته بود.

به گفته‌ی عفو بین‌الملل رضایی در حالی که دستانش از پشت بسته بود با شلیک گلوله اعدام شد. عکس‌ها و فیلمی از بدن او، چهار زخم مجزای گلوله به سر، سینه، ران راست و دست چپ را نشان می‌دهد.

عکس‌ها نشان می‌دهند که عارف سنگری نیز در حین بازداشت و با حداقل یک گلوله از فاصله نزدیک به سر اعدام شده است.

طالبان این قتل‌ها را بررسی کنند

آگنس کالامار، دبیر کل عفو بین‌الملل گفته است که قتل مرادی و بستگانش بخشی از یک الگوی گسترده‌تر از کشتار هدفمند غیرقانونی افرادی است که طالبان آنان را دشمن می‌دانند.

او افزوده است که این مرگ‌های خشونت‌آمیز شاهد تکان‌دهنده‌ای است که نشان می‌دهد طالبان به آزار، شکنجه و اعدام غیرقانونی مردم هزاره ادامه می‌دهند.

آگنس کالامار تأکید کرده است که طالبان باید فوراً به این رویکرد بی‌رحمانه کشتارهای هدفمند پایان دهند و به عنوان حاکمان افغانستان، حفاظت از همه افغان‌ها را تضمین کنند.

او تأکید کرده است که طالبان باید این قتل‌ها را بررسی کند و اطمینان حاصل کند که افراد مسئول مطابق با تعهدات و استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

دبیر کل عفو بین‌الملل گفته است که اگر طالبان نتوانند عدالت را تأمین کنند، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی باید فوراً تحقیقات کاملی را در مورد همه پرونده‌های اعدام‌های غیرقانونی آغاز کند.

او افزوده است که عفو بین‌الملل، همراه با گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت افغانستان، خواستار یک مکانیسم پاسخگویی مستقل در افغانستان است.