نخست‌وزیر پاکستان: نادیده‌گرفتن افغانستان اشتباه بزرگی است

شهباز شریف، نخست‌و‌زیر پاکستان در نشست سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای گفته است که نادیده‌گرفتن افغانستان اشتباه بزرگی است.

این نشست امروز (جمعه، ۲۵ سنبله) به‌ریاست شوکت میرضیایف، رییس‌جمهور ازبیکستان در شهر سمرقند این کشور آغاز شد.

به گزارش روزنامه دان پاکستان، شهباز شریف در سخنرانی خود در این نشست گفته است که پاکستان کشور همسایه افغانستان است و صلح در افغانستان تضمین‌کننده صلح در پاکستان خواهد بود: «به عبارت دیگر، آنچه برای افغانستان خوب است، برای پاکستان نیز خوب است و بالعکس.»

او هشدار داده است که اگر «این بار افغانستان را نادیده بگیریم، اشتباه بزرگی خواهد بود».

شهباز شریف افزوده است که نظر پاکستان این است که تقویت افغانستان در حوزه امنیت و مبارزه با تروریسم باید موازی با حمایت اجتماعی و اقتصادی سازمان‌همکاری شانگهای از مردم افغانستان باشد.

نخست وزیر پاکستان افزوده است که جامعه جهانی باید از تلاش‌ها برای ایجاد اقتصاد پایدار افغانستان حمایت کند. او آزادسازی دارایی‌های افغانستان را یک نیاز اساسی در این زمینه خوانده است.

او اضافه کرده است که مقامات افغانستان «خوب خواهند بود» در صورتی که برای فراگیری دولت، احترام به حقوق بشر به‌ویژه زنان و اقلیت‌ها و مبارزه تروریسم گام‌های موثر بردارند.

وی با تاکید بر مبارزه پاکستان با تروریسم، از کشورهای سازمان همکاری شانگهای خواست دست به دست هم دهند و «با این تهدید افراط گرایی، تجزیه طلبی و تروریسم مبارزه کنند و آن را از روی زمین محو کنند».