استادان دانشگاه تخار: قطع معاشات استادان شامل بورسیه تحصیلی منطقی نیست

استادان دانشگاه تخار: قطع معاشات استادان شامل بورسیه تحصیلی منطقی نیست

شماری از استادان دانشگاه دولتی تخار که برای ادامه‌ی تحصیل در مقطع ماستری و دکترا به کشورهای منطقه رفته‌اند، فیصله‌ی اخیر کابینه‌ی طالبان در مورد عدم پرداخت معاشات‌شان را غیرمنطقی می‌دانند.

این استادان که در زمان نظام جمهوریت برای ارتقای ظرفیت به کشورهای منطقه فرستاده شده‌اند، می‌گویند که تصمیم عدم پرداخت معاشات‌شان از سوی طالبان، مانع ادامه‌ی تحصیل آنها می‌شود.

این استادان خواهان لغو تصمیم اخیر حکومت سرپرست طالبان اند و امروز (شنبه، ۲۶ سنبله) در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که در حال حاضر در وضعیت نابه‌سامان اقتصادی به‌سر می‌برند.

یکی از استادان دانشگاه تخار که خواست نامش در خبر ذکر نشود، گفت که طبق مقرره‌ی تحصیلات عالی، استادانی که واجد شرایط بورسیه شناخته می‌شوند، معاش‌شان از سوی وزارت تحصیلات عالی قابل پرداخت است.

به‌گفته‌ی او، اگر طالبان در مورد این تصمیم‌شان تجدید نظر نکنند، هیچ تضمینی برای این که آنها در آینده از وظایف‌شان به‌عنوان استاد برکنار نشوند، وجود ندارد.

این استاد دانشگاه تخار علاوه کرد که طالبان در این مورد با ده‌ها استاد شامل بورسیه، از جمله ۲۰ استاد دانشگاه دولتی تخار هیچ مشورت نکرده‌اند.

این در حالی است که دفتر نخست‌وزیر طالبان در پاسخ به درخواست وزارت تحصیلات عالی این گروه مبنی بر پرداخت معاشات استادان دانشگاه که در خارج مشغول تحصیل هستند، گفته است که این استادان مستحق معاش نیستند.