عکس: آرشیف

یک‌سالگی محرومیت دختران از مکاتب در افغانستان؛ «سالگرد غم‌انگیز و شرم‌آور»

دفتر معاونت سازمان ملل (یوناما) همزمان با اولین سالگرد محرومیت دختران از مکاتب در افغانستان از طالبان خواسته است که تدابیر فوری را برای بازگشایی مکاتب دخترانه اتخاذ کنند.

سال گذشته به تاریخ ۱۸ سپتامبر تنها مکاتب پسرانه باز شد. طالبان در آن زمان اعلام کرد که در بهار امسال تمام مکاتب باز می‌شوند؛ اما این گروه با شکستن وعده خود تاکنون به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه آموزش نداده‌اند.

در بیانیه‌ یوناما به‌مناسبت یک‌سالگی محرومیت دختران از مکاتب به نقل از مارکوس پوتزل، سرپرست این دفتر آمده است که «این یک سالگرد غم‌انگیز، شرم‌آور و کاملا قابل اجتناب است».

او گفته است: «محرومیت مداوم دختران از مکاتب ثانوی و لیسه هیچ توجیه معتبری نداشته و مشابهتی در هیچ کجای جهان ندارد. اين برای نسلی از دختران و آينده خود افغانستان بسيار مضر است.»

یوناما گفته است هنگامی که تخمین زده می‌شود که در طول سال گذشته بیش از یک میلیون دختر از مکتب منع شده‌اند.

دفتر معاونت سازمان ملل گفته است که محرومیت از تحصیل ناقض اساسی‌ترین حقوق دختران و زنان است و این امر خطر به حاشیه‌راندن، خشونت، استثمار و سوءاستفاده از دختران را افزایش می‌دهد.

به‌گفته یوناما، منع آموزش دختران، بخشی از طیف گسترده‌تری از سیاست‌ها و شیوه‌های تبعیض‌آمیز است که زنان و دختران را از زمانی که طالبان قدرت را بدست گرفتند، هدف قرار می‌دهد.

سازمان ملل متحد بار دیگر از طالبان خواسته است که از مجموعه اقداماتی که حقوق و آزادی‌های زنان و دختران را محدود می‌کند، عقب‌نشینی کنند.

در اعلامیه یوناما آمده است: «پنجره فرصت ممکن است در حال باریک شدن باشد، اما ما از آن‌ها می‌خواهیم که گام‌های مشخصی بردارند؛ مانند فعال کردن دختران برای بازگشت فعالانه به مکاتب متوسطه و لیسه که می‌تواند افغانستان را بالا ببرد و به مردم آن امید بدهد.»

یوناما افزوده است که اگر ممنوعیت حضور دختران در دبیرستان باقی بماند، سازمان ملل به‌طور فزاینده‌ای نگران است که چنین اقداماتی همراه با محدودیت‌های دیگری که بر آزادی‌های اساسی افغان‌ها اعمال می‌شود، به تعمیق بحران‌های پیش روی افغانستان از جمله ناامنی بیشتر، فقر و انزوا کمک کند.

این دفتر اضافه کرده است که مسئولیت ایجاد شرایط مساعد برای صلح، شمول، امنیت، حقوق بشر و بهبود اقتصادی بر عهده طالبان است.

یوناما تأکید کرده است که جامعه بین‌المللی همچنان آماده حمایت از دولتی است که نماینده همه‌ی مردمش باشد و به حقوق آن‌ها احترام بگذارد.