خدیر
عکس: شبکه‌های اجتماعی

طالبان در ولسوالی خدیر دایکندی ۱۰ خانواده را کوچ داده‌اند

منابع در ولایت دایکندی می‌گویند که طالبان طی دو هفته اخیر در ولسوالی خدیر این ولایت، ۱۰ خانواده را از خانه‌های‌شان مجبور به کوچ‌ کرده‌اند.

یک منبع که خواست هویت‌اش فاش نشود، به روزنامه اطلاعات روز گفت که در پی دعوای حقوقی میان دو نفر از باشندگان روستای «کیان» ولسوالی خدیر، درگیری مسلحانه رخ داده که طالبان وارد عمل شده و در همین حال، یکی از طرفین دعوا بر اعضای طالبان شلیک و از ساحه فرار کرده است.

به‌گفته‌ منبع، پس از این ماجرا طالبان ده‌‏ها نفر از باشندگان روستای «پشتروق» خدیر را احضار و به آنان ضرب‌الاجل تعیین می‌کنند تا فرد متواری را تحویل یا خانواده‌اش را کوچ دهند.

منبع علاوه کرد که طالبان دو نفر از ساکنان پشتروق را گروگان نیز گرفته و گفته‌اند تا زمانی‌که فرد متواری و خانواده‏‌اش کوچانده نشود، گروگان‌ها آزاد نخواهند شد. روستاهای پشتروق و کیان دو روستای جداگانه است و از هم فاصله دارد.

به روایت منبع، مردم محل به‌دلیل ترس از طالبان، خانواده فردی که دست به شلیک زده بود را کوچ داده که ۱۰ خانواده از نزدیکانش نیز از ترس خانه‌های‌شان را ترک کرده‌اند.

یک منبع محلی دیگر نیز به روزنامه اطلاعات ‌روز گفت که طالبان با ساکنان ولسوالی خدیر برخورد خشن دارند و همواره نظامیان پیشین و خانواده‌های آنان را بازداشت می‌کنند.

به‌گفته وی، به‌دلیل ترس طالبان تمام خانواده‌های اعضای نیروهای پیشین امنیتی از خدیر کوچیده‌اند.

طالبان سال گذشته هم پس از حاکمیت شان، به ولسوالی خدیر دایکندی هجوم برده و ۱۴ تن از نیروهای پیشین امنیتی را بازداشت و تیرباران کرده بودند.