قطار

نخستین محموله تجارتی از طریق خط آهن از چین به بندر حیرتان رسید

نخستین محموله تجارتی از طریق دهلیز اقتصادی افغانستان، چین، ازبیکستان و قرقیزستان امروز (پنج‌شنبه، ۳۱ سنبله) به بندر تجارتی حیرتان رسید.

این محموله در ۱۲ کانتینر، شامل پرزه‌های وسایط نقلیه است که از چین وارد شده است.

تفاهم برای انتقال اموال تجارتی از چین به افغانستان چند روز قبل میان مقام‌های طالبان، چین، ازبیکستان و قرقیزستان امضا شده بود.

براساس این تفاهم، اموال تجارتی از چین به قرقیزستان و پس از آن با استفاده از خط آهن ازبیکستان به شهرک بندری حیرتان ولایت بلخ می‌رسد.

سید قدیم، مسئول خط آهن بلخ می‌گوید که قرار است از این دهلیز اقتصادی اموال تجاری در کنار خط ‌آهن با موترهای باربری نیز به کشور وارد شود.

قدرت‌الله ابوحمزه، والی طالبان در بلخ آغاز فعالیت این دهلیز اقتصادی را گام مثبت در راستای گسترش روابط بازرگانی با جهان و کشورهای منطقه بیان می‌کند.

او می‌گوید با افتتاح این دهلیز اقتصادی کالاهای تجارتی طی مدت ۱۲ الی ۱۵ روز به افغانستان می‌رسد؛ در حالی که در گذشته دو ماه طول می‌کشید.

والی طالبان در بلخ گفت: «تفاهم روی این دهلیز اقتصادی یک دست‌آورد بزرگ برای مردم افغانستان است. در کنار این‌که اموال به‌زودی می‌رسد، در بهای آن نیز کاهش وارد خواهد شد.»

شماری از شهروندان از گشایش این دهلیز اقتصادی استقبال می‌کنند و آن را یک اقدام نیک می‌خوانند.

اسدالله اسدی، مسئول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری بلخ می‌گوید: «یک اقدام نیک است برای رشد اقتصادی و برای این‌که ما بتوانیم رابطه‌ی خوب بازرگانی با دنیا بسازیم.»