اعتراض زنان به ادامه حملات علیه هزاره‌ها

سرکوب اعتراضات زنان؛ شماری از معترضان در بازداشت طالبان اند

منابع در کابل می‌گویند که طالبان شماری از زنان معترض را بازداشت کرده و تا اکنون در بند این گروه به‌سر می‌برند.

گروهی از زنان امروز (شنبه، ۹ میزان) در واکنش به حمله دیروز به آموزشگاه کاج دست به اعتراض زده بودند. آنان شعارهای مختلفی را سر دادند؛ از جمله این‌که: «نسل‌کشی جنایت است، خاموشی خیانت است»، «عدالت عدالت، خسته‌ایم از جهالت»، «نسل‌کشی هزاره را متوقف کنید»، «نه به استبداد» و «پیش به‌سوی آبادی».

طالبان این اعتراض را با تیراندازی هوایی پراکنده نموده و گفته‎‌ می‌شود که شماری از معترضان را لت‌وکوب و بازداشت کرده‌اند. یکی از زنان معترض می‌گوید که طالبان برای سرکوب اعتراض آنان از دنده برقی و اسپری فلفل استفاده کرده‌اند. به گفته او، برخی از دختران معترض ضعف کرده و در جوی افتاده‌اند.

یک منبع به روزنامه اطلاعات روز گفت که هنوز تعدادی از زنان معترض در بند طالبان هستند. این منبع شمار زنان تحت توقیف را ۱۷ تا ۲۰ نفر گفت. منابع مستقل دیگر تا اکنون در این زمینه چیزی نگفته‌اند.

یک منبع دیگر نیز گفت که طالبان گروهی از دختران معترض که عمدتاً دانش‌آموزان مرکز آموزشی کاج بودند، بازداشت کرده‌اند. به گفته منبع، هنوز روشن نیست که چند تعداد از این افراد رها شده و یا هم در بازداشت اند.

دفتر معاونت سازمان ملل (یوناما)، سرکوب اعتراضات زنان توسط طالبان در غرب کابل را نگران‌کننده خوانده است.

یوناما گفته است که معترضان زن با خشونت مواجه شده‌اند.

این دفتر از طالبان خواسته است که از حقوق همه‌ی مردم افغانستان محافظت و استفاده از اسلحه برای جلوگیری از حق تظاهرات صلح‌آمیز را متوقف کنند.