اطلاعات روز

بایدن بر حملات هوایی امریکا در افغانستان محدودیت وضع کرد

جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا رهنمود محرمانه‌ای را امضا کرده است که حملات ضد تروریسم هواپیماهای بدون سرنشین امریکا را در خارج از مناطق جنگی «متعارف» از جمله افغانستان محدود می‌کند.

به گزارش نیویارک تایمز، بایدن این رهنمود را دیروز (جمعه، ۱۵ میزان) به سازمان استخبارات امریکا (سیا) فرستاده است.

به نوشته نیوریاک تایمز، این سیاست نشان می‌دهد که در میان اولویت‌های رقابتی در دنیای پرتلاطم، ایالات متحده قصد دارد حملات کم‌تری با هواپیماهای بدون سرنشین و حملات کماندویی دور از مناطق جنگی انجام دهد.

مطابق این سیاست، افزودن یک تروریست مظنون به فهرست افرادی که می‌توانند برای «اقدام مستقیم» هدف قرار گیرند، نیاز به تأیید بایدن دارد. این در حالی است که دولت ترامپ آزادی بیشتر برای فرماندهان جنگی داده بود.

نیویارک تایمز نوشته است که به نسخه‌ای از این سند محرمانه دست نیافته است؛ اما یک مقام امریکایی درباره‌ی این سند صحبت کرده است.

لیز شروود راندال، مشاور امنیت داخلی آقای بایدن نیز در بیانیه‌ای گفته است که رهنمودهای رییس‌جمهور برای استفاده از اقدامات مرگ‌بار در خارج از مناطق خصمانه فعال است.

او افزوده است که عملیات ضد تروریستی ایالات متحده باید بالاترین استانداردهای دقت را از جمله برای شناسایی اهداف مناسب و به حداقل رساندن تلفات غیرنظامی رعایت کند.

قوانین دولت بایدن در مورد حملات به مکان‌هایی که ستیزه‌جویان اسلام‌گرا در آن فعالیت دارند و ایالات متحده آن‌جا را «مناطق خصمانه فعال» نمی‌داند، اعمال می‌شود.

تنها عراق و سوریه -که در آن نیروهای امریکایی و شرکای آن‌ها با بقایای داعش می‌جنگند- در حال حاضر به‌عنوان مناطق جنگی متعارف تلقی می‌شوند که قوانین جدید در آن‌جا اعمال نمی‌شود.

به‌گفته یک مقام امریکایی، فرماندهان در این کشورها آزادی بیشتری برای دستور حملات هوایی یا حملات ضد تروریستی بدون کسب تأیید کاخ سفید دارند.

نیویارک تایمز نوشته است که رهنمود جدید عملیات امریکا در چندین کشور دیگر که در سال‌های اخیر حملات پهپادی انجام داده است، از جمله افغانستان، سومالی، یمن و همچنین منطقه قبیله‌ای پاکستان را محدود می‌کند.

یک مقام امریکایی گفته که این سیاست مستلزم «تقریبا اطمینان» است که هدف، عضویی از یک گروه تروریستی است که برای به اصطلاح «اقدام مستقیم» تأیید شده است و «تقریبا مطمئن است» که هیچ غیرنظامی قبل از کشیدن ماشه کشته یا زخمی نخواهد شد.

حملات هوایی امریکا پس از خروج این کشور از افغانستان ادامه داشته است.

این کشور در تابستان اعلام کرد که در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین در کابل، ایمن الظواهری، رهبر القاعده را کشته است.