عکس: ارسالی

افزایش شمار کودکان کار در تخار؛ ۱۵ هزار کودک در این ولایت سرگرم کار شاق هستند

براساس آمار حدود ۱۵ هزار کودک در ولایت تخار مجبور به‌ انجام کارهای شاق هستند. آمار این کودکان پس از تحولات سیاسی و گسترش بیکاری افزایش یافته است.

طبق آمار، در سال‌های گذشته یک هزار و ۵۰۰ کودک در جاده‌های شهر تالقان مصروف کارهای شاق بودند. در حال حاضر اما یک منبع در ریاست کار و امور اجتماعی طالبان در تخار می‌گوید که حدود ۱۵ هزار کودک کار در این ولایت وجود دارد.

سیف‌الله مبازر، ربیس کار و امور اجتماعی طالبان در تخار نیز افزایش کودکان کار را می‌پذیرد و می‌گوید که در تلاش جلب حمایت نهادهای کمک‌کننده از کودکان کار است.

او می‌افزاید که تا اکنون صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) به کودکان خیابانی در این ولایت کمک کرده‌ است و نهادهای دیگر نیز وعده همکاری داده‌اند.

برخی از کودکان کار می‌گویند که آنان با درآمد اندک و انجام کارهای سخت، مسئولیت تأمین مخارج خانواده‌های‌شان را برعهده دارند.

خاسته‌خان، یکی از این کودکان در جاده‌های شهر تالقان کفش رنگ می‌کند. او می‌گوید که مسئولیت یک خانواده ۱۱ نفری بر دوش او و یک برادرش است.

او می‌افزاید که روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ افغانی کار می‌کند و می‌تواند چند قرص نان گرم بخرد.

ده‌ها کودک دیگر مانند خاسته‌خان از آموزش بازمانده و در شهر تالقان مصروف انجام کارهای مختلف هستند.

نجیب‌الله که دانش‌آموز صنف هشتم است، می‌گوید پدرش در حکومت پیشین سرباز نیروهای امنیتی بود؛ اما از ترس طالبان به ایران فرار کرده است. او با مادرش برای تأمین هزینه زندگی‌شان کار می‌کنند.

او می‌افزاید که درس را رها کرده است و از صبح تا شام برای پیدا کردن پول نان، پلاستیک‌فروشی می‌کند.

آگاهان از افزایش کودکان کارگر در تخار ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند مسئولان باید برای این کودکان زمینه‌ آموزش را فراهم و خانواده‌های‌شان را حمایت کنند.

زمان شجاعی، استاد دانشگاه می‌گوید که اگر به وضعیت کودکان کارگر در شهر تالقان توجه نشود، از آنان در کارهای مافیایی استفاده خواهد شد.

پس از روی کارآمدن طالبان، فقر، گرسنگی و بیکاری در افغانستان فراگیر شده است. براساس آمار نهادهای کمک‌رسان، بیش از نیمی از جمعیت افغانستان نیاز به کمک دارند.

سازمان حفاظت از کودکان (Save the Children) گفته است که کودکان افغانستان بار بدترشدن بحران در این کشور را تحمل می‌کنند.

به‌گفته این نهاد، بسیاری از کودکان شب‌ها گرسنه به رخت خواب می‌روند و مکتب را رها می‌کنند تا برای خرج خانواده‌ی‌شان کار کنند.