استولتنبرگ: برای کاهش تلفات نیروهای امنیتی افغان اقدام می‌کنیم

اطلاعات روز: ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید که ناتو در هم‌کاری حکومت افغانستان برای کاهش تلفات نیروهای امنیتی این کشور، اقدام می‌کند. او دیروز در پایگاه نظامی نیروهای ایتالیایی در هرات گفت، ما یکجا با افغان‌ها، ساختار و ترکیب نیروهای امنیتی افغان را بررسی می‌کنیم و هرچه در توان ما باشد، برای کاهش تلفات این نیروها اقدام خواهیم کرد.

تلفات نیروهای امنیتی کشور نبست به سال‌ افزایش یافته است. بر اساس آمارهای ارائه شده، در سال جاری میلادی ۴ هزار و ۶۳۴ تن از نیروهای امنیتی کشور کشته شده که این رقم افزایش 6 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. با این حال دبیر کل ناتو می‌گوید، رهبری جنگ به دست نیروهای امنیتی افغان، باعث افزایش تلفات این نیروها شده است.
او می‌گوید، نیروهای امنیتی افغانستان از یک سال بدین‌سو رهبری جنگ را عملا به عهده داشته‌اند. استولتنبرگ گفت، در سال آینده مسئولیت کامل امنیتی افغانستان به خود افغان‌ها واگذار خواهد شد. به گفته‌ی او، این روند از یک سال بدین‌سو عملاً در افغانستان در حال اجرا بوده است.
قرار است مأموریت ۱۳ساله‌ی ناتو در افغانستان به روز ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۴ پایان یابد. براساس معلومات ارائه شده، پس از این سال، ناتو سالانه ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دالر برای بالابردن توانایی نیروهای امنیتی کشور، پرداخت حقوق آنها، خریداری تجهیزات و آموزش به آنها کمک کند. دبیرکل ناتو صبح پنج‌شنبه، هفته‌ی گذشته وارد کابل شد و سپس با رهبران حکومت وحدت ملی مذاکره کرد. او بعد از آن، به ولایت قندهار رفت و با فرماندهان نظامی امریکایی ملاقات کرد.