نماینده‌ی جدید دبیرکل سازمان ملل در افغانستان کارش را آغاز کرد
MFA

نماینده‌ی جدید دبیرکل سازمان ملل در افغانستان کارش را آغاز کرد

رزا اوتونبایوا، نماینده‌ی جدید دبیرکل سازمان ملل و رییس دفتر معاونت این سازمان در کابل به کارش آغاز کرد. او در آغاز مأموریت‌اش با مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان دیدار کرده است.

دفتر معاونت سازمان ملل در کابل (یوناما) شامگاه امروز (شنبه، ۲۳ میزان) در توییتی نوشته است که اوتونبایوا و متقی درباره موضوعات گسترده‌ای برای همکاری، از جمله اعتمادسازی، سیستم بانکی و آموزش دختران گفت‌وگو کرده‌اند.

یوناما نوشته است که دو طرف اختلافات را تصدیق؛ اما بر لزوم نزدیک‌تر کردن افغانستان و جامعه بین‌المللی به‌خاطر مردم افغانستان توافق کرده‌اند.

عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان نیز در رشته‌توییتی نوشته است که متقی آغاز کار نماینده جدید سازمان ملل را تبریک گفته و درباره‌ همکاری با او اطمینان داده است.

متقی افزوده است که اکنون زمان آن است که جهان و افغانستان به یک‌دیگر نزدیک شوند و شرایط، اولویت‌ها و خواسته‌های یک‌دیگر را درک کنند. او اضافه کرده است که یوناما می‌تواند این کار را بهتر انجام دهد.

بلخی به نقل از اوتونبایوا نوشته است که یوناما به‌عنوان پل ارتباطی بین کابل و جهان عمل می‌کند و «ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا پیام شما را در مورد چگونگی احیای افغانستان به جهان برسانیم».

به روایت سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان، رییس یوناما گفته است که که این دفتر تمام تلاش خود را برای احیای صندوق [بازسازی] افغانستان و یافتن بانک قابل اعتماد به‌کار خواهد گرفت.

بلخی می‌گوید که رییس یوناما نیز از تأمین امنیت ابراز خرسندی کرده و گفته است که «مسائل حساسی وجود دارد که هر دو طرف باید با هم روی آن کار کنند».

به نوشته بلخی، رزا اوتونبایوا گفته است که در افغانستان چیزهای زیادی می‌گذرد و تصویر این کشور «فقط سیاه و سفید نیست».

وزیر امور خارجه‌‌ی طالبان ضمن قدردانی از دیدگاه‌های رییس یوناما ابراز امیدواری کرده که یوناما در چارچوب مسئولیت خود حقایق افغانستان را به جهانیان منتقل کند؛ زیرا به باور وزیر خارجه‌ی طالبان، «برخی رسانه‌ها تصویری منفی از افغانستان به جهانیان ارائه کرده‌اند».

متقی گفته است که میلیون‌ها دختر و پسر در محیطی امن مشغول به تحصیل هستند. این در حالی است که طالبان مکاتب بالاتر از صنف ششم را به‌روی دختران بسته کرده‌اند.

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در ادامه گفته است که کشت و قاچاق مواد مخدر یکی دیگر از عرصه‌هایی است که دولت این گروه در مدت کوتاهی توانسته گام‌های مفیدی در برابر آن بردارد.

متقی در پایان به رییس جدید یوناما اطمینان داده است که همه‌ی مشکلات حل خواهد شد.

افغانستان پس از روی کارآمدن طالبان با بحران اقتصادی و حقوق بشر مواجه شده‌ است.

گفته می‌شود در حال حاضر نیمی از جمعیت افغانستان با گرسنگی مواجه‌اند و نیاز به کمک دارند.

همچنین طالبان متهم به نقض گسترده‌ی حقوق بشر از جمله حقوق زنان و دختران هستند. این گروه به زنان اجازه آموزش و کار نمی‌دهد.

همین‌طور برخلاف ادعای طالبان درباره تأمین امنیت، ناامنی همچنان در افغانستان ادامه دارد. دو هفته قبل در غرب کابل یک آموزشگاه هدف یک حمله انتحاری قرار گرفت و حدود ۶۰ دانش‌آموز عمدتا دختر کشته شدند.