عکس: idnes.cz

طالبان در پنجشیر استفاده از موبایل‌های هوشمند را ممنوع کردند

منابع در پنجشیر می‌گویند که طالبان در این ولایت استفاده از موبایل‌های هوشمند که توانایی تصویربرداری را دارند، ممنوع و اقدام به جمع‌آوری موبایل‌های همراه کرده‌اند.

به‌گفته‌ی این منابع، نیروهای طالبان از آغاز صبح روز گذشته (چهارشنبه، ۲۷ میزان) تا اکنون در ایست‌های بازرسی موبایل نظامیان این گروه، کارمندان دولتی و غیرنظامیان را گردآوری کرده‌اند.

یک منبع تصریح کرد که طالبان روز گذشته مبایل سه کارمند شرکت برق‌رسانی (برشنا) و پنج مأمور ملکی را که به بانک به‌خاطر اخذ معاش شان می‌رفتند، ضبط کرده‌اند.

مولوی محمدمحسن هاشمی، والی طالبان در پنجشیر نیز به ادارات ملکی و نظامی این ولایت دستور داده است که کارمندان نباید از موبایل‌های کمره‌دار استفاده کنند.

او در نوار صوتی که در اختیار روزنامه اطلاعات روز قرار گرفته، می‌گوید که مطابق حکم رهبر طالبان استفاده از موبایل هوشمند در دره‌ پنجشیر منع است. والی طالبان می‌گوید کسانی که موبایل دارند یا بفروشند یا هم در خانه بگذارند.

او هشدار می‌دهد که اگر مبایل کسی در ایست‌های بازرسی یافت شد، حق شکایت را ندارد.

طالبان رسما درباره‌ انگیزه‌ی این کار چیزی نگفته‌اند.

این در حالی است که ویدیوهای گسترده از تیرباران اسیران جنگی و شکنجه غیرنظامیان در پنجشیر منتشر شده است. گفته می‌شود که این ویدیوها توسط خود طالبان ثبت شده‌اند.

منابع می‌گویند که فرماندهان طالبان نتوانسته‌اند که جلو نشر تصاویر و ویدیوهای افراد شان را بگیرند و از همین رو دست به جمع‌آوری مبایل‌ها زده‌اند.

این اقدام طالبان در حالی اجرا می‌شود که ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل روز گذشته به پنجشیر رفته است. منابع می‌گویند که بنت نتوانسته با مردم ملکی پنجشیر ببیند و تنها با والی طالبان دیدار داشته و دوباره برگشته است.

طالبان در پنجشیر متهم به نقض گسترده‌‌ی حقوق بشر از جمله آزار و اذیت، بازداشت، شکنجه و تیرباران غیرنظامیان شده‌اند.

این گروه همچنین متهم است که در پنجشیر اسیران جنگی را تیرباران کرده‌ است.

به‌تازگی یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در بریتانیا موسوم به «افغان ویتنس» با نشر گزارشی گفته است که طبق بررسی ویدیوها و تصاویر، طالبان دست‌های ۲۷ مرد را پس از بازداشت شان بسته و به ضرب گلوله کشته‌اند.