عکس: آرشیف

بانک انکشاف آسیایی بیش از 56 میلیون دالر به افغانستان کمک کرد

اطلاعات روز: عمر زاخیلوال، مشاور اقتصادی و سرپرست وزارت مالیه‌ی کشور روز گذشته با هانس ولدرنگ، مسئول بانک انکشاف آسیایی قرارداد کمک مالی اضطراری، به ارزش 56.6 میلیون دالر را در کابل به امضا رساند. این مبلغ پول، برای بازسازی سیستم آب‌یاری و زیربنای سرک‌های روستایی 16 ولایت شمال‌ و شمال‌شرقی که بر اثر سیلاب‌های امسال خسارات شدید دیده بودند، به مصرف می‌رسد.

این پروژه‌ از سوی وزارت مالیه‌ی کشور اجرا می‌شود. در خبرنامه‌ی ارسالی وزارت مالیه به روزنامه‌ی اطلاعات روز آمده است، این پول مجموعاً شامل 40 میلیون دالر از صندوق انکشاف آسیایی و 16.6 میلیون دالر کمک اداره‌یی انکشاف بین‌المللی بریتانیا، از طریق صندوق وجهی زیربنای کشور است. عمر زاخیلوال، سرپرست وزارت مالیه این کمک بانک انکشاف آسیایی را برای رشد اقتصادی کشور مهم خوانده است.

سرپرست وزارت مالیه گفت: «بازسازی سیستم آب‌یاری برای بهبود معیشت و دستیابی به ثبات مالی و مصؤنیت غذایی خانواده‌های روستایی حیاتی است. بهبود سیستم‌های آب‌یاری می‌تواند تولیدات کشاورزی را افزایش دهد، رشد اقتصادی مردم را بهبود بخشد و در کاهش فقر ممد واقع شود».

سپس هانس ولدرنگ، مسئول دفتر بانک انکشاف آسیایی این کمک را برای کشور مهم خواند و گفت: «این کمک مالی سیستم آب‌یاری را ترمیم نموده و هزاران خانواده‌ای را که بر اثر سیلاب راه‌های روستایی خود را از دست داده بودند، کمک می‌کند تا به بازارها دسترسی داشته باشند».

بر اساس خبرنامه، این پروژه وزارت‌های احیا و انکشاف دهات و انرژی و آب و جوامع روستایی را کمک می‌کند، تا زیرساخت‌های آبیاری ویران شده را ترمیم کند؛ با ساخت دیوارهای استنادی در زودترین فرصت زمین‌های زراعتی را از سرازیر شدن سیلاب‌ها حفاظت کند. بازسازی سرک‌ها و پل‌ها نیز باعث بهبود ارتباطات روستایی می‌شود.

در جریان ماه‌های اپریل و جون امسال، بارش سنگین باران و سرازیر شدن سیلاب‌ها در نقاط شمالی کشور باعث خرابی و ویرانی‌های جبران‌ناپذیری شد و جان افراد‌ زیادی را گرفت. در خبرنامه‌ی وزارت مالیه آمده است، بر اثر جاری شدن سیلاب‌ها بیش از 125 هزار نفر در 27 ولایت کشور متأثر و خساره‌مند شدند.