یک مرکز پروسس زعفران در هرات برای ۴۰۰ زن زمینه‌ی کار را فراهم کرده است

یک مرکز تولید و ‌پروسس زعفران در هرات برای دست‌کم ۴۰۰ زن زمینه‌ی کار را فراهم کرده ‌است. بیشتر زنانی که در این مرکز کار می‌کنند، سرپرستی خانواده‌‌های‌‎شان را بر عهده دارند و روزانه در بدل ۱۶۰ افغانی در این مرکز کار می‌کنند. همچنین، در فصل برداشت زعفران، آنان برای یک ماه حدود ۱۲ هزار افغانی از سوی یک مؤسسه نیز دریافت می‌کنند.

قاسم الکوزی، رییس این شرکت می‌گوید که مرکز تولید و پروسس زعفران حدود چهار سال می‌شود فعالیت دارد و روزانه تا ۴۰۰ زن در آن مشغول کاراند.

به‌گفته‌ی الکوزی، حدود یک میلیون دالر روی این مرکز سرمایه‌گذاری شده است. الکوزی می‌گوید که سالانه بین هشت تا ۱۰ تُن زعفران از این مرکز به خارج کشور صادر می‌شود.

او می‌افزاید که زمینه‌ی کار برای این زنان دائمی است. به‌گفته‌ی او، بعد از ختم فصل برداشت زعفران، کارمندان این مرکز مشغول پاک‌کاری و بسته‌بندی مغز پسته و ‌کشمش می‌شوند.

مریم، یکی از زنان شاغل در این‌ مرکز که با خواهرش مصروف پاک کاری زعفران است، می‌گوید مسئولیت تامین نیازهای مالی خانواده اش بردوش دارد.

مریم از این‌که برایش زمینه‌ی کار فراهم شده، خوشحال است. او دیگر زنان شاغل در این مرکز از نهادها و حکومت سرپرست طالبان می‌خواهند که فرصت‌های بیشتر شغلی را برای زنان ایجاد کنند.

عایشه خانم دیگری است که از چند مدت به این طرف در این مرکز مشغول کار است. او خواستار کارآفرینی بیشتر برای زنان در بخش‌های خیاطی، قالین‌بافی و سایر حرفه‌ها است و می‌گوید که زنان باید در کنار مردان در حمایت مالی خانواده نقش داشته باشند.

از سوی هم، مسئولان اداره زراعت و مالداری طالبان در ولایت هرات می‌گویند که تولید و بسته‌بندی زعفران برای حدود ۲۰ هزار خانواده به‌طور مستقیم زمینه‌ی کار را فراهم می‌کند.

بشیراحمد احمدی، مدیر امور زراعتی ریاست زراعت و مالداری طالبان در هرات می‌گوید که همه ساله با آغاز فصل برداشت حاصلات زعفران، برای حدود یک میلیون نفر به‌گونه‌‌ی مستقیم و ‌غیرمستقیم فرصت کاری فراهم می‌شود.

گفتنی است که در حال حاضر ۳۰ شرکت تجاری در ولایت هرات در بخش زعفران فعالیت دارند. طبق آمارها، بیشتر از ۸۰ درصد کارکنان در بخش تولید، پاک‌کاری و بسته‌بندی معیاری زعفران، زنان هستند.