کمیساریای عالی سازمان ملل در امور مهاجرین به آوارگان و عودت‌کنندگان وام‌ می‌دهد
UNHCR/Tom Monboe

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور مهاجرین به آوارگان و عودت‌کنندگان وام‌ می‌دهد

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور مهاجرین می‌گوید که در همکاری با بانک قرضه‌های کوچک شبکه‌ی توسعه آقاخان به آوارگان داخلی، عودت‌کنندگان و کسب‌وکارهای کوچک وام می‌پردازد.

در اعلامیه کمیساریای عالی سازمان ملل که امروز (چهارشنبه، ۲ قوس) منتشر شده، آمده است که هدف از این وام‌دهی کمک به آسیب‌پذیرترین افراد در حین حرکت به سمت فعالیت‌های اقتصادی است.

این طرح در ابتدا در پنج ولایت بلخ، بامیان، هرات، کابل و ننگرهار اجرا می‌شود و به سایر نقاط نیز گسترش خواهد یافت.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور مهاجرین گفته است که اولین ذی‌نفعان این برنامه، سه زن و دو مرد، وام خود را در ۱۵ نوامبر دریافت کرده‌اند. براساس این طرح، وام‌ها از ۲۵ هزار افغانی (۲۸۰ دالر امریکایی) تا حداکثر ۳۰۰ هزار افغانی (سه هزار و ۳۷۰ دالر) است که بازپرداخت آن‌ها به اقساط ماهیانه‌ی برابر تعیین می‌شود.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل انتظار دارد که از افزایش درآمد حاصل از وام‌ها به حمایت از بیش از سه هزار و ۵۰۰ عضو خانواده تا سال ۲۰۲۲ کمک کند.

تا پایان سال ۲۰۲۲، این طرح قصد دارد تا حدود ۳۴ میلیون افغانی را به ۵۰۰ نفر وام دهد.

لئونارد زولو، نماینده‌ی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفته است: «افغان‌ها، به‌ویژه زنان در تلاش هستند تا از خانواده‌های خود با مهارت‌ها و توانایی‌های‌شان حمایت کنند.»

او افزوده است که «این ابتکار به افراد کمک می‌کند تا جای پای محکمی در نردبان کسب‌وکار داشته باشند و خود را تثبیت کنند و در عین حال نشاط اقتصادی بیشتری را به جوامع خود ارائه دهند.»