دایکندی
عکس: آرشیف

بازداشت نُه نفر از ساکنان پاتوی دایکندی به‌دلیل داشتن دعوای حقوقی با فرد نزدیک به طالبان

منابع در ولسوالی پاتوی ولایت دایکندی می‌گویند که نه نفر از ساکنان این ولسوالی که با ظاهرخان، فرد نزدیک به طالبان دعوای حقوقی دارند، بازداشت شده‌اند.

به‌گفته‌ی منابع، بازداشت‌شده‌ها ساکنان منطقه‌ی «ورگ» هستند که سال گذشته -در پی حاکمیت طالبان- مجبور به کوچ شده بودند؛ اما پس از هفت ماه براساس حکم ملا هبت‌‌الله آخوندزاده، دوباره به‌ خانه‌های‌شان برگشته بودند.

یک منبع به روزنامه اطلاعات روز گفت که این ماجرا تا هنوز پایان نیافته است و طی دو هفته‌ی اخیر، بیش از نه نفر از باشندگان روستای «ورگ» از سوی ظاهرخان تیموری با همکاری طالبان بازداشت و به ولسوالی گیزاب ارزگان انتقال داده شده‌اند.

یکی از باشندگان محل که خواست هویتش محفوظ بماند، گفت مردم روستاهای ورگ، نوآباد و تگابدار با ظاهرخان تیموری دعوای حقوقی بر سر زمین دارند و این فرد به‌دلیل این‌که روابط نزدیک با طالبان دارد، مردم روستاهای یادشده را همواره مورد توهین و تحقیر قرار می‌دهد.

او گفت که یک سال است دعوای حقوقی بر سر زمین میان ساکنان سه روستا و ظاهرخان در محکمه ابتدایی طالبان در ولسوالی گیزاب جریان دارد، اما تا اکنون هیچ پیشرفتی نداشته است.

یکی از بزرگان منطقه گفت که ظاهرخان با همکاری طالبان طی هفته‌ی قبل سه نفر به‌نام‌های «سید مبارک، سید مهدی و نبی» را شب‌هنگام از خانه‌های‌شان بازداشت و به گیزاب انتقال داده است.

همچنین دو روز قبل نیز طالبان به منطقه‌ی ورگ هجوم برده و چندین نفر را بازداشت و به گیزاب انتقال داده‌اند.

به‌گفته‌ی وی، سید ابراهیم، مبین، سید نبی ولد سید اکبر، سیدظاهر، سید داوود و سید امیر از جمله افرادی هستند که دو روز قبل بازداشت شده‌اند.

وی افزود که ظاهرخان به‌دلیل این‌که روابط نزدیک با طالبان دارد، می‌خواهد به زور از مردم اعتراف گرفته و آنان را مجبور به کوچ از روستای «ورگ» کند.

این باشنده‌ی محل افزود که تا اکنون از سرنوشت افراد بازداشت‌شده اطلاعی در دست نیست.