اطلاعات روز

واکنش‌ها به انفجار سمنگان؛ عفو بین‌الملل: طالبان در تأمین امنیت مطلق ناکام‌اند

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به انفجار در یک مدرسه دینی در ولایت سمنگان گفته است که این انفجار نشان‌دهنده ناکامی مطلق طالبان در اتخاذ هرگونه تدابیر برای حفاظت از مردم افغانستان است.

در این انفجار که پس از چاشت امروز (چهارشنبه، ۹ قوس) در مدرسه «الجهاد» شهر ایبک، مرکز سمنگان رخ داد، طبق آمار طالبان ۱۰ شاگرد این مدرسه کشته و شماری هم زخمی شده‌اند.

منابع محلی شمار تلفات را بیشتر از این می‌دانند. در ویدیوهای منتشرشده نیز دیده می‌شود که تلفات این انفجار سنگین است.

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که این حمله مرگبار یادآوری دیگری به جهانیان است که رنج‌های مردم افغانستان هنوز به پایان نرسیده است.

این سازمان در رشته توییتی نوشته است: «این رویداد نشان‌دهنده ناکامی مطلق طالبان در اتخاذ هر گونه تدابیر مشخص برای حفاظت از مردم، به ویژه کسانی است که عمدتا در مدارس، مساجد، مراکز آموزشی و اماکن عمومی هدف قرار گرفته‌اند».

عفو بین‌الملل گفته است که افغانستان توجه جهانیان را می‌طلبد و باید تلاش‌های مصمم برای محافظت از مردم این کشور صورت گیرد و کسانی که مسئول چنین حملات مذموم هستند، در محاکمات عادلانه با عدالت روبرو می‌شوند.

تاکنون مسئولیت حمله امروز سمنگان را هیچ گروهی بر عهده نگرفته است.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) نیز در واکنش خود گفته است که از این انفجار وحشت زده شده است.

این نهاد گفته که گزارش شده که در این انفجار کودکان کشته شده‌اند، اما به گفته یونیسف، تعداد کودکان قربانی تاکنون تأیید نشده است.

یونیسف علاوه کرده است که در نیمه اول سال جاری حداقل ۲۸۸ کودک در افغانستان کشته یا زخمی شده‌اند، از جمله در حملات به مدارس و محیط‎های آموزشی. به گفته این نهاد، تصور می‌شود که رقم واقعی بسیار بیشتر باشد.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل گفته است که کودکان هرگز نباید هدف خشونت قرار گیرند.

این صندوق گفته است که از همه طرف‌ها در افغانستان می‌خواهد که هر کاری که می‌توانند برای حفظ امنیت کودکان انجام دهند.