عکس: شبکه‌های اجتماعی

سومین سالگرد ترور کاکا مراد؛ سفارت جاپان: پروژه‌های تیتسو ناکامورا ادامه دارد

سفارت جاپان در کابل همزمان با سومین سالگرد ترور تیتسو ناکامورا، داکتر امدادگر جاپانی که به «کاکا مراد» معروف بود، گفته که پروژه‌‌های او ادامه دارد.

ناکامورا که بخش عمده‌ی زندگی و حرفه‌ی خود را وقف بهبود زندگی شهروندان افغانستان کرده بود، در چهارم دسامبر ۲۰۱۹ در یک حمله‌ی مسلحانه در جلال‌آباد، مرکز ننگرهار ترور شد.

داکتر ناکامورا، رییس یک مؤسسه خیریه جاپانی (پی‌ام‌اس) بود که از پروژه‌های مدیریت آب‌ها و جنگلات در افغانستان از جمله در ولایت ننگرهار حمایت می‌کرد.

او چندین پروژه آبیاری را در ولایت‌های ننگرهار و کنر با شیوه‌ی خاص خودش طراحی و عملی کرد که در نتیجه صدها هزار نفر از فقر نجات یافتند.

سفارت جاپان امروز (یک‌شنبه، ۱۳ قوس) به‌مناسبت سومین سالگرد ترور ناکامورا گفته است: «با وجود این‌که وی متأسفانه درگذشت، اما پروژه‌های او توسط همکاران افغان و جاپانی‌اش ادامه دارد.»

این سفارت گفته است که جاپان به حمایت خود از مردم افغانستان ادامه خواهد داد.

سفارت جاپان گفته است که این کشور می‌خواهد روش‌های ناکامورا را به دیگر مناطق افغانستان انتقال دهد.

تیتسو ناکامورا که در هنگام مرگش ۷۳ ساله بود، پس از تحصیل در رشته پزشکی، در سال ۱۹۸۴ به پاکستان رفت تا به درمان بیماران جذامی در آن‌جا بپردازد.

دو سال پس از آن به افغانستان آمد و در یکی از روستاهای دوردست یک درمانگاه و نهاد غیردولتی به‌نام «خدمات درمانی صلح جاپان» (پی‌ام‌اس) ایجاد کرد.

دولت پیشین افغانستان به‌خاطر کارهای انسان‌دوستانه‌‌ی ناکامورا به وی شهروند افتخاری افغانستان را داده بود.