اطلاعات روز

انتقادها از اعدام علنی؛ طالبان: معلومات کشورها ناقص است یا با اسلام مشکل دارند

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در واکنش به انتقادها به اجرای «حکم قصاص» به‌گونه‌ای علنی توسط این گروه در فراه گفته است که شماری از کشورها و نهادها هنوز هم شناخت و درک درست از افغانستان ندارند.

او امروز (پنج‌شنبه، ۱۷ قوس) در رشته‌توییتی نوشته است که افغانستان یک کشور اسلامی است؛ «بیشتر از ۹۹ در صد مردم آن مسلمان اند و برای تطبیق قوانین و نظام اسلامی قربانی‌های فراوان داده‌اند.»

مجاهد مدعی شده است که در تمام جهان حتا امریکا و اروپا مجازات اعدام وجود دارد: «این‌که بالای افغانستان به‌خاطر تطبیق مجازات اسلامی انتقاد می‌شود، معلوم می‌گردد که بعضی از کشورها و نهادها هنوز هم مطالعه و معلومات شان در این خصوص نامکمل است یا با اسلام مشکل دارند.»

سخن‌گوی طالبان برخی از کشورها و نهادها را متهم به عدم احترام به اعتقادات، قوانین و مسائل داخلی مسلمانان کرده و گفته است که «این چنین عملکردها مداخله در امور داخلی کشورها بوده و قابل نکوهش است».

طالبان برای نخستین‌بار پس از بازگشت به قدرت، دیروز «حکم قصاص» را بر یک مرد در ولایت فراه در ملاء عام و در حضور سران این گروه اجرا کرده‌اند. این اقدام واکنش‌های جهانی را در پی داشته است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل این کار را «رفتار و مجازات ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز» خوانده است.

جرمی لارنس، سخن‌گوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل بازداشت و مجازات اعدام توسط طالبان در ملاء عام را به‌عنوان یک تحول «عمیقا نگران‌کننده» توصیف کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل هم اعدام در ملاء عام توسط طالبان را محکوم کرده است.

دینوشیکا دیسانایکه، معاون مدیر منطقه‌ای این نهاد گفته است: «بازگشت تأسف‌بار اعدام‌های عمومی در افغانستان آخرین مرحله از نقض نگران‌کننده‌ی حقوق بشر توسط طالبان در این کشور است.»

ند پرایس، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا در پاسخ به واکنش این کشور به اعدام علنی در افغانستان گفته است که اقدام طالبان نشان می‌دهد که این گروه به‌دنبال بازگشت به شیوه‌های واپس‌گرایانه و سوء‌استفاده‌کننده‌ی خود در دهه‌ی ۱۹۹۰ است.

هوگو شورتر، کاردار سفارت بریتانیا برای افغانستان اعدام در ملاء عام را عمیقا نگران‌کننده خوانده و گفته است که این اقدام غیرانسانی و واپسگرایانه است.

از سوی دیگر منتقدان می‌گویند که دادرسی در نهادهای قضایی طالبان عادلانه نیست و حقوق افراد متهم رعایت نمی‌شوند.