اطلاعات روز

ادامه‌ی واکنش‌ها به اعدام علنی توسط طالبان؛ «مجازات ظالمانه و غیرانسانی»

اعدام علنی یک فرد براساس حکم دادگاه طالبان در ولایت فراه، واکنش‌های جهانی را در پی داشته است. دفتر حقوق بشر سازمان ملل این کار را «رفتار و مجازات ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز» خوانده است.

جرمی لارنس، سخن‌گوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل بازداشت و مجازات اعدام توسط طالبان در ملاء عام را به‌عنوان یک تحول «عمیقا نگران‌کننده» توصیف کرده است.

او افزوده است که مجازات اعدام با اصول اساسی حقوق بشر ناسازگار است.

به‌گفته‌ی او، اعدام در ملاء عام مغایر با حق زندگی تحت حمایت میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است که افغانستان یکی از کشورهای عضو آن است.

جرمی لارنس از طالبان خواسته است که هرگونه اعدام بیشتر را فورا تعلیق و برای منع استفاده از مجازات اعدام به‌ سرعت اقدام کنند.

توهین فاحش به کرامت انسانی

سازمان عفو بین‌الملل اعدام در ملاء عام توسط طالبان را محکوم کرده است.

دینوشیکا دیسانایکه، معاون مدیر منطقه‌ای این نهاد گفته است: «بازگشت تأسف‌بار اعدام‌های عمومی در افغانستان آخرین مرحله از نقض نگران‌کننده‌ی حقوق بشر توسط طالبان در این کشور است.»

او افزوده است که طالبان همچنان با بی‌توجهی کامل به قوانین بین‌المللی حقوق بشر، به نقض آشکار اصول آن ادامه می‌دهند.

دینوشیکا دیسانایکه علاوه کرده است که همه‌ی اعدام‌ها حق حیات را نقض می‌کند، اما اقداماتی که به‌صورت علنی انجام می‌شود، توهین فاحش به کرامت انسانی است که قابل تحمل نیست.

او اضافه کرده است که اجرای اعدام در ملاء عام به ماهیت بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز مجازات اعدام می‌افزاید و تنها می‌تواند تأثیری غیرانسانی بر قربانی و تأثیری وحشیانه بر کسانی که شاهد اعدام هستند داشته باشد.

عفو بین‌الملل گفته است که چنین نمایش‌ کشتار، فرهنگ پذیرش خشونت را به‌جای اعتقاد به عدالت، تداوم می‌بخشد.

واکنش امریکا و بریتانیا

ند پرایس، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا در پاسخ به واکنش این کشور به اعدام علنی در افغانستان گفته است که اقدام طالبان نشان می‌دهد که این گروه به‌دنبال بازگشت به شیوه‌های واپس‌گرایانه و سوء‌استفاده‌کننده‌ی خود در دهه‌ی ۱۹۹۰ است.

او گفته است که اعدام در ملاء عام توهین به حیثیت و حقوق بشر همه‌ی افغان‌ها است. پرایس طالبان را به تعهدشکنی نیز متهم کرده است.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا گفته است که این کشور از نزدیک رفتار طالبان با مردم افغانستان را زیر نظر دارد: «همان‌طوری که ما به‌طور علنی و همچنین در تعاملات خصوصی خود با طالبان گفته‌ایم، روابط آنان با ما و جامعه‌ی جهانی کاملا به اقدامات خود آنان بستگی دارد.»

هوگو شورتر، کاردار سفارت بریتانیا برای افغانستان اعدام در ملاء عام را عمیقا نگران‌کننده خوانده و گفته است که این اقدام غیرانسانی و واپسگرایانه است.

او افزوده است که بریتانیا در هر شرایطی با مجازات اعدام مخالف است.

طالبان برای نخستین‌بار پس از بازگشت به قدرت، دیروز (چهارشنبه، ۱۶ قوس) «حکم قصاص» را بر یک مرد در ولایت فراه در ملاء عام و در حضور سران این گروه اجرا کرده‌اند.

به‌گفته‌ی طالبان، این فرد چند سال قبل یک فرد دیگر را به قتل رسانده بود و در دادگاه این گروه به قصاص محکوم شده بود. ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان می‌گوید که پدر مقتول فرد محکوم را تیرباران کرده است.

طالبان در حال حاضر حکم شلاق را هم در ملاء عام تطبیق می‌کنند.