گزارشگران بدون مرز: ۵۳۳ خبرنگار در جهان زندانی‌اند

براساس گزارش سالانه‌ی سازمان گزارشگران بدون مرز، در جریان سال جاری میلادی، ۵۷ خبرنگار در سراسر جهان کشته شده‌اند و در حال حاضر ۵۳۳ روزنامه‌نگار دیگر در جهان زندانی‌اند.

طبق گزارش این سازمان که امروز (چهارشنبه، ۲۳ قوس) منتشر شد، آمار بازداشت خبرنگار رکورد سال گذشته را شکستانده و در مجموع ۱۳.۴ درصد افزایش یافته است.

گزارشگران بدون مرز گفته است که در مجموع ۷۸ خبرنگار زن در بند هستند که در مقایسه با سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافته است. این سازمان افزوده است که تاکنون این همه روزنامه‌نگار زن را در بازداشت ندیده بود.

زنان در حال حاضر نزدیک به ۱۵ درصد از روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده را تشکیل می‌دهند، درحالی که پنج سال پیش این رقم کم‌تر از هفت درصد بود.

به‌گفته‌ی گزارشگران بدون مرز، چین که در آن سانسور و نظارت به سطوح بسیار بالایی رسیده است، همچنین بزرگ‌ترین زندانبان روزنامه‌نگاران در جهان است و در مجموع ۱۱۰ نفر در حال حاضر زندانی هستند.

دومین کشور با بیشترین روزنامه‌نگاران زندانی در این گزارش مشخص نشده، اما آمده است که ایران با ۴۷ خبرنگار زندانی، به سومین زندان بزرگ روزنامه‌نگاران در جهان تبدیل شده است. بازداشت خبرنگاران در ایران پس از آغاز اعتراضات ضد حکومتی این کشور افزایش یافت.

گزارشگران بدون مرز گفته است که رژیم‌های دیکتاتوری و خودکامه زندان‌های خود را سریع‌تر از همیشه با زندانی‌کردن روزنامه‌نگاران پر می‌کنند.

این سازمان افزوده است که رکورد جدید در تعداد روزنامه‌نگاران بازداشتی، نیاز مبرم و فوری برای مقاومت در برابر دولت‌های دیکتاتوری است.

طبق گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز تعداد خبرنگاران کشته‌شده در سال ۲۰۲۲ نیز افزایش یافته است. در مجموع ۵۷ نفر برای تعهد خود به گزارش اخبار در سال ۲۰۲۲ جان خود از دست داده‌اند که افزایش ۱۸.۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد.

گزارشگران بدون مرز علاوه کرده است جنگی که در ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ در اوکراین آغاز شد یکی از دلایل این افزایش است. هشت خبرنگار در شش ماه اول جنگ کشته شدند.

در همین حال، بیش از ۶۰ درصد از روزنامه‌نگاران کشته‌شده در کشورهایی که در سال ۲۰۲۲ در صلح تلقی می‌شوند جان خود را از دست دادند. ۱۱ روزنامه‌نگار تنها در مکزیک به قتل رسیدند – تقریباً ۲۰ درصد از تعداد کل روزنامه‌نگارانی که در سراسر جهان کشته شدند.

گزارشگران بدون مرز گفته است که ارقام مکزیک، همراه با هائیتی با شش کشته و برازیل با سه کشته (در مجموع ۲۰ روزنامه‌نگار) قاره امریکا را به خطرناک‌ترین منطقه جهان برای رسانه‌ها تبدیل کرده‌اند.

در سال‌های گذشته افغانستان پس از مکزیک ناامن‌ترین کشور برای خبرنگاران بود.

پیش از تسلط طالبان بر افغانستان، خبرنگاران یکی از اهداف اصلی ترورهای هدفمند بودند که عاملان آن روشن نبود.

در بیش از یک سال حاکمیت طالبان به‌نظر می‌رسد قتل خبرنگاران در افغانستان کاهش یافته، اما محدودیت‌ بر رسانه‌ها و خبرنگاران به شدت افزایش یافته است.

بر پایه‌ی گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان، حد اقل ۲۴۵ مورد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در جریان یک سال حاکمیت طالبان ثبت شده است که شامل بازداشت‌، خشونت فیزیکی، تهدید و ارعاب، جراحت و حتا جان‌باختن خبرنگاران می‌شود.

در این مدت نیمی از رسانه‌های افغانستان تعطیل شده‌اند. اکثریت خبرنگاران با تجربه افغانستان را ترک کرده‌اند.