ساکنان سنگتخت‌وبندر دایکندی ۲۵ کیلومتر سرک را با هزینه‌ی شخصی‌‌شان می‌سازند
عکس: ارسالی به اطلاعات روز

ساکنان سنگتخت‌وبندر دایکندی ۲۵ کیلومتر سرک را با هزینه‌ی شخصی‌‌شان می‌سازند

باشندگان روستای «سیب جوی» ولسوالی سنگتخت‌وبندر ولایت دایکندی ۲۵ کیلومتر سرک را با هزینه شخصی‌شان می‌سازند. کار ساخت این سرک از ۲۰ روز به این طرف جریان دارد و روزانه ۲۰ الی ۳۰ نفر مشغول کار هستند.

رضا جعفری یکی از باشندگان روستای «سیب جوی» می‏‌گوید که کار سرک این روستا از دهن «تلخ سیب» ولسوالی خدیر آغاز و تا دهن «شاهی شیخ‏علی» ولسوالی سنگتخت‌وبندر ادامه خواهد داشت.

او گفت که طول این مسیر بیش از ۲۵ کیلومتر است و با هزینه‌ی شخصی مردم محل ساخته می‌‏شود.

جعفری افزود که روستای «سیب جوی» در ۲۰ سال گذشته به‌دلیل نبود جاده محروم بوده و در این روستا هیچ مکتب و مرکز صحی ساخته نشده است.

به‌گفته‌ی او، ساکنان این روستا فرزندان‌شان را به مکتب روستای «دره‎ پسی بند» ولسوالی خدیر می‌فرستند که حدود شش کیلومتر فاصله دارد.

همچنین به‌گفته‌ی او، به‌دلیل نبود مرکز صحی و دشوارگذربودن راه‌‏های مواصلاتی، مریضان به مراکز صحی نمی‌رسند و جان می‎دهند.

رجب‌‏علی بیانی یکی دیگر از ساکنان روستای «سیب جوی» می‌گوید جاده‌ای که ساکنان روستا در حال ساخت آن هستند، ولسوالی‎های خدیر، سنگتخت‌و‌بندر و اشترلی را از کوتاه‌ترین مسیر با هم وصل می‌‏کند.

او می‌افزاید که تکمیل این سرک در وضعیت اقتصادی کنونی دشوار است، اما مردم اراده قوی برای ساخت آن دارند.

دایکندی در مرکز افغانستان، یکی از ولایت‌های محروم و انکشاف‌نیافته دانسته می‌شود که تمام جاده‌های آن غیرمعیاری و خامه است. این وضعیت، دلیل عمده حوادث مرگباری ترافیکی در دایکندی دانسته می‌شود.

باشندگان دایکندی پیش از این هم اقدام به ساخت سرک، ساختمان مکتب و مراکز صحی با هزینه‌ی شخصی‌شان کرده بودند.

گفته می‌شود که چهار مکتب در ولسوالی میرامور، دو کتابخانه در ولسوالی‎های سنگتخت‌وبندر و میرامور، دو مکتب در ولسوالی‎های اشترلی و سنگتخت‌وبندر و ساختمان یک مرکز صحی در شهرستان توسط مردم ساخته شده است.