عکس: شبکه‌های اجتماعی

کوچی‌ها در ناور به‌خاطر زخمی‌شدن یک کوچی حدود دو میلیون افغانی از هزاره‌ها خسارت می‌خواهند

منابع در ولسوالی هزاره‌نشین ناور غزنی می‌گویند که کوچی‌ها علیه ساکنان روستای «بخارا»‌ی این ولسوالی، دعوی حقوقی راه‌انداخته و مدعی‌ اند که یک مرد کوچی در دوران حکومت کرزی در این روستا زخمی شده است و مردم محل باید تاوان آن را بدهند. به‌گفته‌ی منابع، این مرد کوچی در جنگ با دولت پیشین زخمی شده است.

دست‌کم سه منبع امروز (پنج‌شنبه، ۱ جدی) به روزنامه اطلاعات روز گفتند کوچی‌ها ادعا دارند که ۵۰ رأس گوسفند آنان نیز ۱۵ سال قبل در روستای بخارا تلف یا ناپدید شده و باید ساکنان روستا خسارت آن را هم پرداخت کنند. یکی از منابع گفت کوچی‌ها مدعی‌ اند که ساکنان محل گوسفندان آنان را تصرف کرده‌‌اند.

یک منبع گفت که کوچی‌ها به‌خاطر زخمی‌ شدن یک مرد کوچی و گوسفندان‌شان، سه قلم تاوان طلب دارند. به‌گفته‌ی او، کوچی‌ها در یک مورد یک میلیون و ۸۰۰ هزار افغانی، در یک مورد دیگر ۵۰۰ هزار کلدار پاکستانی و در مورد سومی ۸۰۰ هزار افغانی می‌خواهند.

این منبع گفت که طالبان طی روزهای اخیر بزرگان قومی روستای بخارا را بازداشت و به‌ آنان ۱۰ روز فرصت تعیین کرده تا پول درخواستی کوچی‌ها را بپردازند. به‌گفته‌ی منبع، مردم توان پرداخت این مقدار پول را ندارند.

یک منبع دیگر به روزنامه اطلاعات روز گفت که در فیصله‌ی «اصلاحی»، ساکنان روستای بخارا باید سه مورد تاوان را به کوچی‌‌ها می‌پرداختند. به‌گفته‌ی منبع، این فیصله چندی پیش صورت گرفته است؛ اما ساکنان روستای بخارا آن را نپذیرفته‌اند.

به‌گفته‌ی منبع، کوچی‌ها اخیرا از مقامات ارشد طالبان در کابل برای مسئولان محلی این گروه در ناور دستور آورده‌اند که ساکنان روستای بخارا باید تاوان آنان را بپردازند.

منبع افزود که مسئولان محلی طالبان نیز بزرگان قومی روستای بخارا را احضار کرده و گفته‌اند که مطابق فیصله‌ی اصلاحی، «تاوان» کوچی‌ها را بپردازند یا این‌که در دادگاه طالبان دعوی حقوق راه‌اندازی کنند تا موضوع دوباره‌ بررسی شود و دادگاه درباره‌ی آن حکم صادر کند.

به‌گفته‌ی منبع، طالبان به ساکنان روستای بخارا ۱۰ روز فرصت داده‌اند.

این منبع گفت که روشن نیست ساکنان روستای بخارا چه تصمیم می‌گیرند.

منبع تصریح کرد که کوچی‌ها در حال حاضر خواستار پرداخت یک مورد تاوان به مقدار ۱۸ لک افغانی (یک میلیون و ۸۰۰ هزار افغانی) هستند.

یک منبع دیگر در ولسوالی ناور می‌گوید که ساکنان این ولسوالی به‌خاطر پایمال‌ شدن مزارع شان علیه کوچی‌ها بارها شکایت کرده؛ اما طالبان عرایض آنان را فراموش کرده‌اند.

پس از تسلط طالبان، از این چنین‌ جنجال‌ها میان کوچی‌ها و سایر اقوام افغانستان از چندین ولایت گزارش شده است. در اکثر موارد کوچی‌ها علیه هزاره‌ها دعوی راه‌انداخته و خواستار خون‌بها و خسارت شده‌اند.