تعلیق تحصیل دختران؛ ندیم: برخی رشته‌ها با «عزت دختران» و «فرهنگ افغانی» همخوانی ندارد

تعلیق تحصیل دختران؛ ندیم: برخی رشته‌ها با «عزت دختران» و «فرهنگ افغانی» همخوانی ندارد

ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی از دستور خود برای تعلیق تحصیل دختران در دانشگاه‌ها دفاع کرده و گفته است که به‌دلیل «وجود منکرات» در دانشگاه‌ها، مجبور به این تصمیم‌گیری شده‌اند.

ندیم پنج‌شنبه شب (۱ جدی) در یک گفت‌وگو با تلویزیون ملی تحت کنترل طالبان گفته است که چهار دلیل عمده باعث شد تا رهبری این گروه به تعلیق تحصیل دختران فیصله کند.

به‌گفته‌ی ندیم، به‌دلیل فعال بودن خوابگاه‌های دخترانه در دانشگاه‌ها، دانشجویان دختر ماه‌ها از خانه دور بودند و هنگام سفر نیز بدون محرم رفت‌وآمد می‌کردند. او افزوده است که «غیرت اسلامی و افغانی» شان ایجاب نمی‌کند که یک دختر بدون پدر، برادر یا شوهر ماه‌ها در سفر به‌سر ببرد.

ندیم همچنین گفته است که عدم رعایت حجاب اسلامی و پوشیدن لباس‌های زینتی از سوی دانشجویان دختر و اختلاط میان دانشجویان پسر و دختر در دانشگاه‌ها، به‌ویژه دانشگاه‌های خصوصی از دیگر دلایلی بوده که باعث شده طالبان در مورد تعلیق تحصیل دختران تصمیم بگیرد.

او در عین زمان گفته است که نصاب کنونی در دانشگاه مشکل دارد و برخی رشته‌ها، از جمله انجنیری و زراعت با «شأن، عزت و وقار دانشجویان دختر» و نیز «فرهنگ افغانی» همخوانی ندارد.

او تأکید کرده است که هرگاه اگر زنان اجازه‌ی تحصیل داشته باشند، باید در رشته‌هایی تحصیل کنند که به خیرشان باشد و با «فرهنگ افغانی و ارزش‌های اسلامی» در تضاد نباشد.

سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در این گفت‌وگوی تلویزیونی گفته است که رهبری طالبان به حقوق مادی و معنوی زنان و مردان متعهد است.

او علاوه کرده است که در حال حاضر کار روی فراهم‌کردن شرایط برای تحصیل دختران ادامه دارد. با این حال، او مشخص نکرده است که دانشجویان دختر باید تا چه زمانی منتظر بازگشایی دانشگاه‌ها باشند.

ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان روز سه‌شنبه هفته‌ی جاری در مکتوبی عنوانی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، از این دانشگاه‌ها خواست که تحصیل دختران را به حالت تعلیق درآورند.

این تصمیم طالبان با واکنش‌ها و مخالفت‌های گسترده در داخل و خارج از کشور مواجه شده است. شماری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی به‌شمور چندین کشور اسلامی این تصمیم طالبان را محکوم کرده‌اند.

با این حال، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در گفت‌وگو با تلویزیون ملی تحت کنترل این گروه گفته است که افغانستان یک کشور اسلامی است و دنیا نباید به نظامی تحصیلی این کشور که باید با ارزش‌های اسلامی همگام باشد، دخالت کند.