عکس: UN

منع کار زنان؛ گوترش: این تصمیم طالبان مشقت‌های‌ مردم افغانستان را بیشتر می‌کند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفته است که از دستور طالبان مبنی بر منع کار زنان در مؤسسات غیردولتی در افغانستان به‌شدت ناراحت است.

استفان دوجاریک، سخن‌گوی گوترش در بیانیه‌ای گفته است که این تصمیم طالبان کار سازمان‌های کمک‌‌رسان برای کمک به آسیب‌پذیرترین افراد، به ویژه زنان و دختران کار را تضعیف خواهد کرد.

او افزوده است که سازمان ملل متحد و شرکای آن، از جمله سازمان‌های غیر دولتی ملی و بین‌المللی در افغانستان، به بیش از ۲۸ میلیون افغانی که به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند، کمک می‌کنند تا زنده بمانند.

به گفته سخن‌گوی گوترش، ارائه مؤثر کمک‌های بشردوستانه مستلزم دسترسی کامل، ایمن و بدون مانع برای همه امدادگران از جمله زنان است.

دوجاریک گفته است: «ممنوعیت کار زنان با جامعه جهانی برای حفظ جان و معیشت در افغانستان، مشقت‌های ناگفته بیشتری را برای مردم افغانستان به همراه خواهد داشت».

وزارت اقتصاد حکومت گروه طالبان دیروز (شنبه، ۳ جدی) با نشر یک نامه رسمی کار زنان در مؤسسات غیردولتی داخلی و خارجی را منع کرده است. در حال حاضر این مؤسسات روند کمک‌رسانی به نیازمندان را به‌پیش می‌برند؛ در وضعیتی که نیمی از جمعیت افغانستان با گرسنگی مواجه‌اند.

این تصمیم طالبان نیز واکنش‌های جهانی را در پی داشته است.

دفتر سازمان ملل برای هماهنگی کمک‌های بشردوستانه (اوچا) در افغانستان، منع کار زنان در مؤسسات غیردولتی توسط طالبان را محکوم کرده است.

توماس وِست، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور افغانستان هم این تصمیم طالبان را غیرمسئولانه خوانده است.