عکس: ارسالی

نبود خدمات صحی و درماندگی ساکنان راغستان؛ استفاده از غوزه‌ی خشخاش برای تداوی سینه‌بغل

باشندگان ولسوالی راغستان ولایت بدخشان از آنچه که عدم دسترسی‌شان به خدمات صحی و کمبود دارو در این ولسوالی می‌خوانند، شاکی‌ اند.

آنان می‌گویند که با فرا رسیدن فصل سرما و افزایش بیماری‌های فصلی، با مشکلات جدی روبه‌رو هستند.

عبدالقادر، یکی از باشندگان ولسوالی راغستان می‌گوید که مجبور است برای تداوی کودکان خود، به داروی خانگی و طبابت یونانی روی بیارد؛ حتا استفاده از غوزه‌ی گیاه تریاک.

به‌گفته‌ی او، برخی از ساکنان راغستان غوزه‌ی خشخاش را می‌جوشاند و آب آن را برای بیمار می‌نوشاند. به‌باور آنان، این کار برای بیماری سینه‌بغل و سرفه درمان است.

نجیب‌الله، یکی از باشندگان دیگر ولسوالی راغستان که تجربه‌ی تلخی از نبود خدمات صحی دارد، می‌گوید که وقتی سه‌ سال پیش همسرش را هنگام زایمان به فیض‌آباد انتقال می‌داد، کودکش در مسیر راه جان داد.

او می‌گوید: «داکتران کلینیک بیماری خانمم را علاج کرده نتوانستند و گفتند که باید به شفاخانه‌ی ولایت ببرید. اما به‌خاطر برف‌باری‌ و راه‌بندی‌ها، با وجودی‌ که سه روز راه را با اسپ طی کردیم؛ اما نتوانستیم به موقع به شفاخانه برسید.»

عبدالله‌، باشنده‌ی دیگر ولسوالی راغستان می‌گوید که هیچ توجهی به خدمات صحی و راه‌های مواصلاتی این ولسوالی نشده است. «دولت گذشته و فعلی در قسمت ساخت سرک‌ معیاری و یک کلینیک‌ صحی مجهز، توجه نکردند و هر سال ده‌ها تن در حوادث ترافیکی و مشکلات صحی از بین می‌روند.»

او می‌گوید که حکومت‌ فعلی و پیشین ماهیانه میلیون‌ها افغانی از طلای راغستان عاید دارند، اما به وضعیت ساکنان این ولسوالی توجه ندارند.

حیات‌الله محسنی، ولسوال طالبان برای ولسوالی راغستان مشکلات ساکنان این ولسوالی‌ را می‌پذیرد. او می‌گوید: «مشکلات خدمات صحی در این ولسوالی زیاد است. به‌خصوص در فصل زمستان که برخی از بیماران ولادی نسایی به‌دلیل خرابی و بندش سرک‌ها در مسیر راه‌ تلف می‌شوند.»

به‌گفته‌ی او، با آن‌که ولسوالی راغستان بیش از ۸۵ هزار نفوس دارد، اما تنها یک کلینیک سیار در مرکز ولسوالی وجود دارد.

او می‌افزاید که درخواست و پیشنهادات مردم را برای رفع این مشکلات و ایجاد مراکز‌ صحی و توظیف داکتر به والی بدخشان ارائه کرده‌ است.

پس از روی‌ کارآمدن طالبان، نظام صحی افغانستان با فروپاشی مواجه شده و کمبود دارو و پرسنل چالش جدی مراکز صحی است. گفته می‌شود که اکثر مراکز صحی در ولسوالی‌ها بسته شده‌اند.

این در حالی است که به‌دلیل بحران اقتصادی، سوءتغذیه نیز در میان کودکان زیاد شده است. به‌گفته‌‌ی کارشناسان صحی، ترکیب سرخک و سوءتغذیه کشنده است.