ممنوعیت کار زنان توسط طالبان

کارشناسان سازمان ملل: ممنوعیت کار زنان نمونه‌ی بارز «جنایت علیه بشریت» است

کارشناسان سازمان ملل دستور اخیر طالبان برای منع کار زنان در سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی (NGO) را نمونه‌ی بارزی از «جنایت علیه بشریت» خوانده و خواستار لغو فوری آن شده‌اند.

این کارشناسان در بیانیه‌ای که امروز (جمعه، ۹ جدی) منتشر کرده‌اند، از تلاش هماهنگ جامعه جهانی برای موضع‌گیری در برابر اقدام اخیر طالبان اعلام حمایت کرده‌اند.

به‌گفته‌ی آن‌ها، این اقدام طالبان نقض حقوق بشر است و ضمن جلوگیری از ارسال کمک‌های حیاتی، فعالیت سازمان‌های غیردولتی را نیز فلج می‌کند که تأثیر وحشت‌ناکی بر کل کشور خواهد داشت.

در این بیانیه آمده است که تصمیم اخیر طالبان نه تنها کارکنان زن را از حقوق اساسی و معیشت محروم می‌کند، بلکه مانع حمایت آنها از جوامع‌شان نیز می‌شود: «این تصمیم ظالمانه و غیرقانونی به بسیاری از سازمان‌های داخلی جامعه مدنی به شدت آسیب می‌رساند.»

کارشناسان سازمان ملل همچنین افزوده‌اند که ممنوعیت کار زنان اثرات فاجعه‌باری بر میلیون‌ها نفر، به‌ویژه زنان و کودکان در افغانستان که نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند، خواهد داشت. آن‌ها همچنین گفته‌اند که این اقدام طالبان نقض آشکار رویکرد غیرتبعیض‌آمیز است که باید مبنای تمام کمک‌های بشردوستانه باشد.

در بیانیه تأکید شده است: «بدون کارکنان زن سازمان‌های بشردوستانه، زنان و دختران و پسران به غذا، آموزش، کمک‌های حقوقی متناسب با جنسیت، حمایت معیشتی و خدمات صحی ضروری دسترسی نخواهند داشت.»

کارشناسان سازمان ملل گفته‌اند که در پی این اقدام طالبان، شماری از سازمان‌های بزرگ بشردوستانه فعالیت‌های‌شان را به حالت تعلیق درآورده و یا کاهش داده‌اند. به‌گفته‌ی آن‌ها، خدمات سازمان‌های بشردوستانه مستلزم حضور کارکنان زن است و در کنار آن اصل حقوق بشر دیکته‌ی ترکیب جنسیتی کارکنان این سازمان‌ها را بر نمی‌تابد.

بررسی‌های کارشناسان سازمان ملل نشان می‌دهد که طالبان با درخواست اطلاعات بیش از حد در مورد کارکنان و ذی‌نفعان کمک‌های بشردوستانه و محدودکردن فعالیت سازمان‌ها، در عملیات‌های بشردوستانه مداخله می‌کنند.

در بخشی از بیانیه‌ی کارشناسان سازمان ملل آمده است که ممانعت از فعالیت کارمندان زن آخرین ضربه بود که باید پاسخ واحدی به آن داده شود. این کارشناسان از تمام سازمان‌ها خواسته‌اند که به پرداخت حقوق کامل کارکنان زن خود ادامه دهند و تمویل‌کنندگان نیز از این امر حمایت کنند.

در این بیانیه همچنین آمده است طالبان هیچ توجهی بر حقوق زنان ندارند و حاضر نیستند حتا یک قدم عقب بگذارند: «آن‌ها ظاهرا در جنگ قدرت بر سر کنترل این بخش [سازمان‌های بشردوستانه]، زنان و دریافت‌کنندگان کمک‌های اساسی را به ابزار و قربانی تبدیل کرده‌اند. این اقدام نمونه‌ای بارز از آزار و اذیت جنستی و جنایت علیه بشریت است و مسئولین مربوطه باید پاسخگو باشند.»

کارشناسان سازمان ملل همچنین از مقام‌های طالبان به‌عنوان حاکمان بالفعل افغانستان خواسته‌اند تا فورا ممنوعیت کار زنان با سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی را لغو کنند.