بهای پیاز در هرات چند برابر شده است

شماری از ساکنان هرات می‌گویند که بهای پیاز در بازارهای این شهر، در مقایسه با سال گذشته چند برابر شده است.

نبود سردخانه‌های معیاری برای ذخیره‌کردن پیاز در فصل برداشت و صادرات این محصول به خارج از کشور، دلیل افزایش پیاز در بازارهای کشور دانسته می‌شود.

احمدسعید، یکی از ساکنان هرات می‌گوید که در حال حاضر قیمت یک من (چهار کیلو) پیاز ۲۸۰ تا ۳۰۰ افغانی به فروش می‌رسد.

او به روزنامه اطلاعات روز گفت: «دلیل افزایش قیمت پیاز همین است که در کشور سردخانه نداریم و دلیل دوم این‌که صادرات پیاز به پاکستان بی‌رویه‌ی است.»

صمد، یکی دیگر از ساکنان هرات می‌گوید که سال گذشته یک کیلو پیاز ۱۰ تا ۱۵ افغانی بود؛ اما امسال یک کیلو به ۷۰ افغانی رسیده است.

او گفت: «از طالبان می‌خواهیم که در این مورد توجه کنند و سردخانه‌ ایجاد کنند تا کشاورزان ما متضرر نشوند و محصولات شان را در یک وقت مناسب به فروش برسانند.»

صفی‌الله، یکی از فروشندگان سبزیجات می‌گوید که پیاز هرات پس از جمع‌آوری در فصل برداشت به قیمت پایینی به پاکستان فرستاده می‌شود و بعدا دوباره به قیمت هنگفت وارد کشور می‌شود.

او دلیل این کار را نبود سردخانه‌های معیاری برای نگهداری پیاز در این ولایت می‌داند.

صفی‌الله می‌افزاید که پار سال در همین بازه زمانی یک کیلو پیاز را به ۲۰ افغانی به فروش می‌رساند، اما اکنون یک کیلو پیاز ۶۵ افغانی برای خودش تمام می‌شود.

ساکنان هرات از حکومت طالبان نیز می‌خواهند تا با توجه به شرایط بد اقتصادی و وضعیت بیکاری، مالیه بر پیاز وارداتی را در گمرکات کاهش دهد.

در همین حال، مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری طالبان در هرات دلیل افزایش قیمت پیاز را صادرات زیاد این کالا به پاکستان عنوان می‌کنند.

بشیراحمد احمدی، آمر امور زراعتی این ریاست می‌گوید که روزانه ده‌ها تُن پیاز تولیدی این ولایت به پاکستان صادر می‌شود.

به‌گفته‌ی آقای احمدی، این موضوع سبب افزایش قیمت پیاز در بازارهای کشور شده‌ است.

در کابل و برخی از ولایت‌های دیگر نیز بهای پیاز افزایش یافته است.

چندی پیش مقامات پاکستانی اعلام کرده بودند که این کشور روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ کامیون بادنجان رومی و پیاز تازه از افغانستان وارد می‌کند. پاکستان در ماه‌های اخیر گواه سیلاب‌های ویرانگر بوده است و بخشی از حاصلات زراعتی این کشور تخریب شده است.