افزایش شکایت شهروندان کابل از بی‌‌برقی

اطلاعات روز: شهروندان مناطق مختلف شهر کابل از قطع شدن برق و منظم نبودن آن به‌شدت شکایت دارند. مردم در مناطق دشت برچی، کارته سه، خیرخانه و افشار کابل می‌گویند که بی‌برقی، پرچوی‌هاى زياد برق و برق ضعیف در مناطق‌شان افزایش یافته است. آنان از دولت خواسته‌اند که برای حل این مشکل اقدام کند.

در مدت بیش‌تر از یک ماه قطع شدن برق در کابل افزایش یافته و برای حل این مشکل هنوز اقدام جدی نشده است. اکنون شمار‌ زیادی از شهروندان کابل به دلیل نبود برق، برای اجرای ‌کارهای روزمره‌ی‌شان از گاز استفاده می‌کنند. در حالی که قیمت گاز زیاد است و شماری از شهروندان می‌گویند که خرید گاز برای آنان سخت می‌باشد.

گل محمد، یکی از باشندگان کابل گفت که برق دولتی یک شب است و شب دیگر نیست: «در شبی که برق است، آن‌هم منظم نیست، دقیقه به دقیقه قطع وصل می‌شود». او افزود، در صورت نبود برق در خانه‌‌اش، از گاز استفاده می‌کند، اما قیمت گاز بسیار زیاد است و این مسئله برای خانواده‌اش مشکل ایجاد کرده است.

بی‌‌برقی برای دانشجویان دانشگاه‌های کابل نیز مشکل ایجاد کرده است. رضا حمیدی، یکی از دانشجویان گفت، اکثر مواد درسی‌اش در کمپیوتر است و در ‌نبود برق، درس خوانده نمی‌تواند. یکی از دانشجویان خوابگاه دانشگاه کابل نیز از بی‌برقی شکایت کرد و گفت، امتحانات نزدیک شده و به دلیل بی‌‌برقی، درس خوانده نمی‌شود.

اما مسئولان شرکت برشنا قطع برق در یک شب یا یک روز را رد کرده‌اند. آنان تأکید دارند، قطع موقتی برق نسبت به سال‌های گذشته خوب‌تر شده و گاهی صرف برای ۴ تا ۵ ساعت قطع می‌شود. عبدالرزاق صمدی، رییس عمومی شرکت برشنا به صدای امریکا گفت، قطع برق تنها در محل‌هایی که منازل بدون نقشه‌ی شهرداری اعمار شده، رخ می‌دهد.

او افزود، باشندگان مناطق بدون نقشه‌ی شهرداری از لین‌های برق به‌طور غیر‌قانونی از طریق همسایگان‌شان‌ استفاده می‌کنند؛ این کار بر ترانسفارمرها فشار وارد می‌کند که باعث قطع برق می‌شود. او می‌گوید، در کل برق در کابل منظم است و اگر شهروندان در این رابطه شکایت دارند، به شماره تلیفون ۱۴۴ زنگ بزنند تا مشکل‌‌شان رفع شود.

در سال‌های گذشته حکومت ده‌ها قرا‌رداد را برای بهبود وضعیت برق در كابل با کشورهای همسایه، از جمله تاجیکستان و ازبکستان به امضا رساند و هم‌چنان میلیون‌ها دالر امریکایی را در بخش احیای برق شهر کابل مصرف کرد، اما هنوز مشکل برق در این شهر حل نشده است.