اطلاعات روز

یک‌ونیم سال پس از وعده‌ی بریتانیا، هیچ فرد آسیب‌پذیر از افغانستان تخلیه نشده است

با گذشت نزدیک به یک‌ونیم سال از وعده‌ی دولت بریتانیا برای اسکان مجدد حدود ۲۰ هزار شهروند آسیب‌پذیر افغانستان، دولت آن کشور تأیید کرده است که تاکنون هیچ افغانستانی را نپذیرفته است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا در تاریخ ۱۸ آگست ۲۰۲۱ میلادی برنامه‌ی دولت آن کشور برای پذیرش ۲۰ هزار شهروند آسیب‌پذیر افغانستان، از جمله قاضیان، فعالان حقوق زن، دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران، زنان و دختران در معرض خطر و اقلیت‌های قومی و مذهبی را اعلام کرد.

دولت بریتانیا آن زمان مدعی شد که طرح اسکان مجدد شهروندان افغانستان با ورود پنج‌هزار نفر به بریتانیا در سال اول، «مسیرهای قانونی و ایمن به بریتانیا را برای کسانی که نیاز به حمایت دارند» فراهم می‌کند.

اما به گزارش رادیو۴ بی‌بی‌سی، دولت بریتانیا اکنون تأیید کرده است که از آن زمان تاکنون هیچ شهروند افغانستان از طریق طرح اسکان مجدد به بریتانیا منتقل نشده است.

در همین حال، کارولین لوکاس، نماینده‌ی پارلمان بریتانیا در مطلبی که در روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن نوشته، دولت بریتانیا را به‌دلیل شکست در اجرای این طرح محکوم کرده است.

لوکاس گفته است: «این وعده‌ای است که نه تنها شکسته شده، بلکه هزاران تکه تکه شده است. درحالی که افغان‌ها شکنجه می‌شوند، ربوده می‌شوند و کشته می‌شوند، شکست‌های فاحش دولت ما در دستیابی به هیچ گونه پیشرفتی، زندگی‌های بیشتری را به خطر می‌اندازد.»

از سوی هم، طبق برخی گزارش‌ها، تنها چهار نفر از شهروندان افغانستان تا پایان ماه سپتامبر سال گذشته‌ی میلادی در بریتانیا اسکان داده شده‌اند.

این افراد توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) معرفی شده‌اند. اما از افرادی که با دولت بریتانیا در افغانستان کار می‌کردند و یا به آنها وابسته بودند، حتا یک نفر هم از افغانستان تخلیه نشده است.

این درحالی است که پس از سقوط افغانستان به‌دست طالبان، بریتانیا از طریق برنامه‌ی تخلیه اضطراری، نزدیک به ۱۴ هزار نفر را تا پایان ماه آگست ۲۰۲۱ میلادی از میدان هوایی کابل به بریتانیا منتقل کرد، اما پس از آن روند تخلیه را متوقف کرد.