بارش برف و سرما؛ کرایه موترهای مسیر بلخ و ولایات شمال ۴۰ درصد افزایش یافته است

بارش برف و سرما؛ کرایه موترهای مسیر بلخ و ولایات شمال ۴۰ درصد افزایش یافته است

هم‌زمان با فرا رسیدن فصل سرما و بارش برف در ولایت‌های شمال کشور نرخ کرایه موترهای مسافربری افزایش یافته است.

مسافرانی که از بلخ به سایر ولایت‌های شمال کشور در رفت‌وآمد اند، امروز (جمعه، ۲۳ جدی) به روزنامه اطلاعات روز گفتند که در نرخ کرایه موترهای تیزرفتار مسافربری، تا ۴۰ درصد افزایش آمده است.

برخی از مسافران که قصد رفتن به ولایت فاریاب را داشتند، گفتند که با بارش برف، نرخ کرایه موترهای تیزرفتار، از ۶۰۰ افغانی به یک‌هزار افغانی افزایش یافته است.

آنان با ابراز نگرانی از این وضعیت، از حکومت سرپرست طالبان خواستند که بر نرخ کرایه موترهای مسافربری کنترل داشته باشد.

جمشید یکی از باشندگان اصلی ولایت فاریاب که با بدن لرزان به‌دلیل سردی هوا، بر سر کاهش نرخ کرایه با راننده‌ها در گفت‌وگو بود، گفت: «آیا ما واقعن مسلمان هستیم؟ اگر مسلمان باشیم در این شرایط بد اقتصادی بالای مردم ظلم نمی‌کنیم. من یک‌هزار افغانی را از کجا کنم که تا رفتن به فاریاب به شما بدهم؟»

تغییر در نرخ کرایه موترهای تیزرفتار تنها در مسیر بلخ-فاریاب نیست، بلکه بارش برف در نرخ کرایه موترهای سایر ولایت‌ها نیز اثر گذاشته است.

در همین حال، برخی از باشندگان مسیر بلخ-سمنگان می‌گویند که کرایه موترهای این مسیر نیز از ۳۰۰ افغانی به ۶۰۰ افغانی افزایش یافته است.

شماری از رانندگان موترهای مسافربری، دلیل تغییر نرخ کرایه را افزايش مصارف تیل و گاز موترها به علت یخ‌بندان در سرک‌ها بیان می‌کنند.

این رانندگان می‌گویند مسیری را که قبلا در پنج ساعت طی می‌کردند، اکنون مجبورند با زنجیر یا چین در هشت ساعت طی کنند.

آنان هم‌چنین می‌گویند که در مصرف تیل و گاز موترهای‌شان ۵۰ درصد افزایش آمده است و آنان نمی‌توانند با نرخ گذشته مخارج‌شان را تامین کنند.

با این همه، در کنار بلندرفتن نرخ کرایه، افزایش حادثات ترافیکی در شاهراه‌ها پس از بارش برف‌، به یکی دیگر از نگرانی‌ها میان مردم مبدل شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *