داکتران بدون مرز: آینده‌ی کار کارمندان صحی زن در افغانستان در معرض تهدید است

سازمان داکتران بدون مرز گفته است که با فرمان اخیر وزارت اقتصاد طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی (NGO)، آینده‌ی بیماران زن و کارکنان صحی در افغانستان در معرض تهدید قرار گرفته است.

این سازمان در گزارشی گفته است که اگرچه کارکنان صحی، از جمله کارکنان پزشکان بدون مرز در حال حاضر از این ممنوعیت مستثنا هستند، اما هیچ تضمین رسمی وجود ندارد که آنان بتوانند بدون مانع به‌کار شان ادامه دهند.

سازمان داکتران بدون مرز گفته است در شرایطی که وابستگی شدید به حمایت‌های بشردوستانه و غیردولتی وجود دارد، مشارکت زنان سازمان‌های غیردولتی در ارائه خدمات مراقبت‌های بهداشتی یک ضرورت مطلق است.

به نقل از گزارش، زنان بیش از ۵۱ درصد کادر صحی داکتران بدون مرز در افغانستان را تشکیل می‌دهند.

داکتران بدون مرز گفته است پس از آن‌که تصمیم طالبان درباره‌ی کار زنان را محکوم کرد، برخی از کارمندان زن این سازمان با ترس و ناامیدی مواجه شده است.

فرزانه، یکی از کارمندان سازمان داکتران بدون مرز گفته است: «در شفاخانه، ما بیماران زیادی داریم که زن هستند. وقتی بیمار می‌شوند یا نیاز به زایمان دارند، باید جایی برای رفتن داشته باشند. اگر طالبان از کار کردن کارمندان زن جلوگیری کنند، هیچ‌کس نمی‌تواند از آنان مراقبت کند.»

یکی دیگر از کارکنان داکتران بدون مرز گفته است که اگر ممنوعیت کار بر کارکنان صحی نیز تعمیم یابد، آن زمان کار برای بیماران زن نیز بسیار دشوار خواهد بود. به‌گفته‌ی او، بسیاری از خانواده‌ها نمی‌پذیرند که زنان توسط مردان درمان شوند.

در گزارش داکتران بدون مرز آمده است که برخی زنان از کارمند این نهاد، نان‌آور خانواده‌های‌شان هستند و در صورتی که کار نتوانند، با مشکل مواجه می‌شود.

یکی از این کارمندان گفته است: «بسیاری از زنان در افغانستان نان‌آور خانواده‌های‌شان هستند، زیرا مردان قادر به‌کار نیستند، از کشور فرار کرده‌اند یا فوت کرده‌اند. هر روز خیلی به این فکر می‌کنم که اگر دیگر اجازه‌ی کار نداشته باشم، چه کار بکنم.»

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان چندی پیش در پاسخ به پرسشی درباره‌ی وضعیت زنان سرپرست خانواده، کار آنان را به دزدی تشبیح کرده بود. «کسی استدلال کند که من دزدی می‌کنم ولی برای کودکان غذا می‌رسانم، ما نمی‌توانیم به او اجازه بدهیم که دزدی کند.»